Dat blijkt uit het Restaurantbelevingsonderzoek 2013 van Newcom Research & Consultancy in opdracht van Persgroep Advertising.
Maar als wordt gekeken naar het daadwerkelijk gedrag, is het percentage hoger: 75 procent van het restaurantbezoek is herhaalbezoek. Vooral bij fastfoodzaken is het herhaalbezoek hoog (89 procent).
Andere resultaten uit het onderzoek
- Het afgelopen jaar heeft 14 procent van de consumenten geen restaurant bezocht,
- 44 procent heeft 1 tot 5 keer een restaurant bezocht (low users) en
- 20 procent deed dat 6 tot 10 keer (medium users).
- De heavy users (22 procent) hebben meer dan 10 keer een restaurant bezocht in het afgelopen jaar.
Heavy users zijn jonger, geven per persoon meer geld uit, zoeken van te voren actief informatie over het restaurant, zijn welvarend en hebben veelal geen kinderen.
Informatie zoeken
54 procent van de consumenten zoekt voorafgaand aan een restaurantbezoek informatie over het restaurant.
Voor het grootste gedeelte gaat het om informatie via familie en vrienden (66 procent), maar ook vergelijkingssites (39 procent) en recensies in kranten (32 procent) zijn volgens de onderzoekers belangrijk.
Bovendien leest 71 procent van de consumenten met enige regelmaat reviews van andere restaurantbezoekers.
Het onderzoek is online uitgevoerd in mei en juni 2013 onder 2.346 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van kranten van de Persgroep.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!