Premium

Communicatiebaas ABN Amro schrijft mee aan reorganisatie die hem zelf zijn baan kost

Roland van Maanen, brand & externe communicatie, maakt na 12 jaar plaats

ABN Amro heeft communicatie en marketing op de schop genomen. Waar alle communicatie- en marketingactiviteiten in één afdeling waren ondergebracht, is dat nu opgeknipt en gedecentraliseerd.

De functie van Roland van Maanen, die de centrale marcom-afdeling leidde en één van de architecten was van de reorganisatie, is komen te vervallen.

Bij de reorganisatie is zo’n 15 procent van het totale aantal ABN Amro-marcommers zijn baan kwijtgeraakt. Dat is inclusief de mensen die ‘natuurlijk zijn afgevloeid.’ De rest is boventallig verklaard.

Hoeveel mensen precies hun baan zijn kwijtgeraakt, kan Jeroen van Maarschalkerweerd, woordvoerder bij ABN Amro niet zeggen, daarvoor is de operatie volgens hem te complex.

In de nieuwe decentrale opzet komen alle corporate marketing en communicatie onder verantwoordelijkheid van Ernst Boekhorst te vallen. Hij was verantwoordelijk voor sponsoring, maar leidt nu de unit Sponsoring & Brand Management.

De productcampagnes van ABN Amro worden ook niet meer centraal aangestuurd, maar zijn toegevoegd aan de business. Tanja Bom, die per april is aangesteld als hoofd externe communicatie, is verantwoordelijk voor deze campagnes.

Zij rapporteert aan Bas Bisschops, hoofd marketing retail, die eindverantwoordelijk is voor de productcampagnes.

De vertrekkend communicatie- en marketingbaas Roland van Maanen was vanaf 2005 bij ABN Amro werkzaam. Hij schreef als lid van het management team van ABN Amro mee aan ‘Project Simplify’. Die moet leiden tot een kostenreductie van 25 procent en meer slagvaardigheid.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie