Premium

COMMENTAAR: Revolutie

Een ‘mulovak’ is reclame allang niet meer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Je moet zo niet een halve nerd zijn, dan toch op z’n minst de hersens hebben om een beetje te begrijpen waar econometristen, data-analisten, (sociale) mediastrategen, SEO- en SEA-experts de hele dag mee bezig zijn. En toch is er nog steeds geen fatsoenlijke opleiding voor creatieven. Learning on the job blijkt in Nederland, net als in Amerika trouwens, nog steeds de norm te zijn. 

Het is een maatschappelijke tendens: de ervaring en de knowhow van oudere generaties zijn nog wel gewenst, maar het onderwijssysteem holt achter de feiten aan; ook scholieren gaan zelf op zoek naar informatie en inspiratie via YouTube en andere digitale media.

Robert Volten en Reinier Steures richtten 2,5 jaar geleden RA*W – spreek uit Rauw – op, om jong talent te laten leren van de groten uit het vak en van elkaar. Het verhaal van Robert Volten in dit nummer lijkt erg op dat van de nieuwe generatie ‘full stack’ marketeers uit de vorige Adformatie: ook zij leren zichzelf continu nieuwe technieken en vaardigheden aan en gaan autodidactisch mee met de tijd. 

Net als de nieuwe generatie marketeers zijn de jonge professionals in de communicatiewereld een positief product van de crisis. Ze begonnen tijdens de recessie met werken of konden toen geen werk vinden. Nu willen ze laten zien hoe het ook kan.

En ook al zetten de jongeren van RA*W zich niet af tegen de gevestigde orde – ‘we staan voor een vriendelijke  revolutie’ – ze zijn op zoek naar vernieuwing van het vak en manieren om zichzelf verder te helpen.  ‘Over tien jaar heeft onze generatie het voor het zeggen’, belooft Robert. Tegen die tijd is er weer een nieuwe generatie die aan zijn stoelpoten zaagt. Zo hoort het ook. 

Bono, groot geworden met old school goededoelen­denken, krijgt deze week op het 61ste International Festival of Creativity de eerste ‘Cannes LionHeart Award’ voor zijn rol in het oprichten van de ‘Buy (RED) save lives’-organisatie. Met deze nieuwe prijs wil het Cannes-festival mensen of organisaties belonen die een belangrijke positieve bijdrage hebben geleverd aan de wereld door innovatief gebruik van ‘commercial brand power’. 

Ik kijk uit naar de eerste LionHeart Award voor iemand uit de generatie van Robert Volten en Daan Roosegaarde cum suis, die met de technieken en middelen van deze tijd problemen bij de bron proberen aan te pakken in plaats van alleen symptomen te bestrijden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie