Premium

Clarissa Slingerland: ‘Ik denk dat er in de bureauwereld ruimte is voor meer vrouwelijke ondernemers’

De Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2017 droomt van kantoren in Londen, New York en Rio

[Door Job Hulsman]

Rotterdam nadert Amsterdam als populairste stad van Nederland. Volgens Clarissa Slingerland, Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2017 en eigenaar van PR-bureau Miss Publicity, krijgt de stad eindelijk het zelfvertrouwen om zich te laten gelden. Nu de PR-bureaus nog.

Clarissa Slingerland mag zich een jaar lang Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar noemen. De prijs werd in april voor het eerst uitgereikt. Door de jury werd ze geroemd om haar gedrevenheid. Uit het juryrapport: ‘Slingerland heeft een bedrijf opgebouwd met een schil aan capabele en vakkundige medewerkers, een hoogwaardig product en een mooie schare aan klanten en opdrachtgevers.’ In het klantpakket van Miss Publicity onder andere: Quooker, ING, Wilkinson en de restaurants van Dudok. Volgend jaar bestaat haar bureau vijftien jaar.

Wat is er op je af gekomen na de benoeming tot Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar?

‘Ik heb onwijs veel reacties gehad uit allerlei hoeken, zowel zakelijk en privé. Ik had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Het is mooi om waardering te krijgen voor wat je doet. Ik vind het zelf allemaal heel vanzelfsprekend, maar dat is het blijkbaar niet. Mijn ouders, ook ondernemers, zaten in de zaal toen ik de prijs in ontvangst nam. Ze zijn apetrots.’

Heb je het ondernemen van hen meegekregen?

‘Mijn moeder had een yogaschool en mijn vader een verpakkingsbedrijf voor bloembollen. Op een gegeven moment kwam de vraag of ik zijn bedrijf zou willen overnemen. Maar ik wilde liever mijn eigen ding doen. Zekerheid en structuur heeft mij nooit getrokken, ik wilde ondernemen. Ik ben op 6 mei 2003 afgestudeerd en heb me diezelfde middag nog inschreven bij de Kamer van Koophandel. De Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar-verkiezing stimuleert vrouwelijk ondernemerschap. Ik ben blij dat ik daar als winnaar een bijdrage aan mag leveren. Het blijft een feit dat vrouwelijke ondernemers ondervertegenwoordigd zijn. Ook in de PR, waar toch voornamelijk vrouwen werkzaam zijn. Ik denk dat er in de bureauwereld ruimte is voor meer vrouwelijke ondernemers.’

Wat is er sinds de oprichting van Miss Publicity veranderd in het vak?

‘Ik begon in een tijd waarin er, zeker in Rotterdam, nauwelijks lifestyle PR-bureaus waren. Hospitality-PR was ook nieuw. Het vertellen van verhalen bestond altijd al, maar PR wordt nu veel meer ingezet en begrepen dan vijftien jaar geleden. Restauranteigenaren en hotelmanagers snappen inmiddels dat PR de manier is om mensen te betrekken bij hun zaak. Dat is een stap voorwaarts.’

Rotterdam laat steeds meer van zich horen. Net als een aantal Rotterdamse PR-bureaus. Hoe komt dat, denk je?

‘Rotterdam heeft in de afgelopen jaren een aantal prestigieuze prijzen gewonnen. Voor inwoners en toeristen wordt de stad steeds aangenamer. Het nieuwe Centraal Station en de Markthal, maar ook opkomende wijken zoals Katendrecht hebben Rotterdam interessanter gemaakt. Ik denk dat we langzaam het zelfvertrouwen krijgen om ons te laten gelden. Van origine doen de mensen zich hier niet grootser voor dan ze zijn. De stad heeft zich jarenlang tekortgedaan. Aan de andere kant zijn er nog steeds weinig PR-bureaus in Rotterdam, zeker in vergelijking met Amsterdam. De internationale merken hebben toch meer gevoel bij de hoofdstad.’

Begrijp je die keuze?

‘Zeker weten. Het is een feit dat er in Amsterdam meer gebeurt. Daardoor is het ook makkelijker om pers en influencers naar een evenement toe te krijgen. Maar ik heb er vertrouwen in dat Rotterdam verder naar het niveau van Amsterdam toe zal groeien. Er is steeds meer leuke horeca en mensen gaan steeds vaker de deur uit. Het culturele aanbod in Rotterdam was altijd al goed, maar je ziet dat er nu meer belangstelling voor is. Dit komt mede door de komst van jonge creatieven en professionals naar de stad. Er heerst hier een prettig klimaat om zaken te doen. Afspraak is afspraak, je weet wat je aan de ander hebt. De niet lullen maar poetsen-mentaliteit spreekt me nog steeds aan. Rotterdammers zijn aanpakkers.’

Kan het voor Amsterdamse PR-bureaus interessant zijn om een vestiging in Rotterdam te openen?

Lacht: ‘Nee. Eerlijk gezegd niet. Zover is het nog niet. Al denk ik dat een echte ondernemer overal een bedrijf kan beginnen. Persoonlijk heb ik niet zoveel met de nul tien nul twintig-discussie. Het zou beter zijn om onze krachten te bundelen. Ik geloof dat het daar ook wel naartoe gaat.’

Clarissa Slingerland over…

Beste campagne

‘De stunt van Stichting FSHD. Cabaretier Ronald Snijders kreeg zonder dat hij het wist een zaal vol uitdrukkingsloze gezichten voor zijn neus. De boodschap: ondanks het ontbreken van de lach, verliezen mensen met FSHD hun gevoel voor humor niet. Een eenvoudige actie met veel impact. Heel knap.’

Leukste aan het vak

‘Vrijheid, variatie en voldoening. In het pr-vak vind ik die waarden allemaal terug. Geen klant is hetzelfde en het feit dat wij met zoveel verschillende bedrijven, media en mensen te maken hebben, maakt het heel divers. Mijn collega’s en ik krijgen veel voldoening van een blije klant na een geslaagde campagne. Uiteindelijk is het toch een dienstbaar vak. Dat moet je leuk vinden. Ik word er heel blij van.’

Vervelendste klanten

‘Klanten die denken dat pr een trucje is en niet doorzien dat een pr-strategie veel betekent voor de reputatie van een bedrijf op de lange termijn.’

Beste raad

‘Van mijn ouders: blijf dichtbij jezelf en geloof in je kwaliteiten. Toen ik begon met Miss Publicity heb ik me helemaal niet verdiept in andere bureaus. Ik deed gewoon wat ik leuk vond en wilde lekker aan de slag.’

Slechtste advies

‘Sommige mensen zeggen dat je alles kunt pr’en. Dat is niet waar. Als wij niet de vrijheid krijgen om onze toegevoegde waarde op een relevante manier tot uiting te brengen, dan starten wij geen pr-campagne.’

 

In 2015 vestigden jullie je in Amsterdam. Met welke gedachte?

‘Amsterdam is een interessante plek voor onze hospitality-portefeuille. Hotels, restaurants en bijzondere horecaconcepten vinden het belangrijk dat we in de buurt zijn, om op de hoogte te blijven en de markt te kennen. In Amsterdam werken we onder andere voor Ter Marsch & Co, foodora en de horeca van de Beurs van Berlage. Daarnaast zijn we bezig met een nieuw project van Debuut in de oude Diamantfabriek en een traject voor Westcord Hotels. Zij openen volgend jaar met hotel Jakarta op het Java-eiland.’

Jullie hebben vestigingen in Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam. Zijn er plannen voor verdere uitbreiding?

‘Ik zou graag willen openen in steden als Londen, New York en Rio. Het liefst in een constructie met een lokale, ervaren PR-adviseur die de kar trekt, en ondersteuning van ons. Ik geloof ook sterk in een netwerkstructuur. Momenteel werken we samen met bureaus in Hamburg en Londen. Ik vind het leuk om die mogelijkheden te ontdekken.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie