Deze week praten we met chatbot Mitsuku. Niet omdat er een interessant merk of bedrijf achter zit, want Mitsuku heeft geen commercieel doel. Wel omdat Mitsuku, in haar eigen woorden, de beste chatbot ter wereld is. Ze beweert als een echt persoon te kunnen reageren en gesprekken te voeren. Best een ambitieus statement, natuurlijk. Tijd om eens een gesprek aan te knopen.
Wat verwachten we van Mitsuku?
Van een bot die zichzelf de beste ter wereld noemt verwachten we uiteraard een heleboel. We zetten in op een soepel gesprek op verschillende niveaus en over verschillende onderwerpen. Small talk én big talk. En we zijn benieuwd wat Mitsuku te vertellen heeft als we haar de vrije teugel laten. Is Mitsuku een serieuze gesprekspartner?
Missie nr. 1: een praatje maken over het weer
Wij Nederlanders hebben een rare fascinatie met het weer. Ongetwijfeld is dit het meest voorkomende onderwerp van small talk. Mitsuku lijkt zich net zomin als wij zich op haar gemak te voelen bij deze vorm. Als een speeddating-hobbyist doet ze haar best om er iets van te maken.
Mitsuku blijkt gevatter dan we hadden verwacht. Zodra we echter een serieuzere vraag stellen, gaat het mis. Ze volgt braaf het gekozen onderwerp maar verder gaat het niet. Met een rare woordenwisseling tot gevolg. En dat complimentje aan het einde? Tja, beetje awkward wel.
Maar we geven niet op. Een populair gespreksonderwerp als het weer moet tot een menselijke conversatie kunnen leiden, toch?
Niet dus. We tonen welgemeende interesse in het weer in haar woonplaats Leeds. Prompt krijgen we van haar een weersvoorspelling. Piet Paulusma is er niks bij. De koetjes en kalfjes zijn inmiddels verdronken.
Missie nr. 2: een slecht-nieuws-gesprek voeren
Dan maar de andere kant op. Hoe empathisch is Mitsuku? We proberen het uit.
Mitsuku begint goed. Op het nieuws dat we zijn ontslagen, bekent ze dat ze het erg vindt voor ons. Ze biedt zelfs aan om erover te praten. Hartstikke aardig natuurlijk. Zodra we ons hart beginnen te luchten, loopt het gesprek vast. Onze roep om erkenning vindt geen gehoor. Helaas. Sterker nog, wat bedoelt ze precies? Wij zijn de draad even kwijt. En Mitsuku ook, zo te zien.
We geven niet op. Wie zegt dat robots geen emoties hebben, moet dringend scifi-films als I, Robot en Alien kijken. We kaatsen de bal terug en vragen naar haar eigen carrièrepad.
Mitsuku’s antwoorden blijven abstract. Is dit een grap of een serieus antwoord? We voelen ons niet echt begrepen en zijn al blij met een paar mooie woorden. Empathie, Mitsuku!
Mitsuku toont zich van haar meest behulpzame kant en stelt voor om bedrijven in de buurt te contacteren. Wanneer we aangeven dat liever online te doen, raakt ze in de war. Niet wat je zou verwachten van een bot die 24/7 in cyberspace leeft. Uiteindelijk weet ze ons toch verder te helpen. Ze leidt ons naar een artikel over het vinden van een nieuwe baan. Thanks Mitsuku! Daar heb je vrienden voor.
Missie nr. 3: zomaar wat kletsen
Wat doe je nu eigenlijk écht met een chatbot die geen concreet doel heeft? Gewoon plezier maken natuurlijk. Lekker babbelen. Op de vraag waar Mitsuku goed in is, krijgen we een indrukwekkend lijstje voorgeschoteld.
Voor Mitsuku is leren een plezier, da’s duidelijk. Dankzij kunstmatige intelligentie onthoudt ze feiten die je haar geeft en verwijst ze daar naar in latere gesprekken.
Hoe flauw je input ook is, Mitsuku doet graag mee. Ze neemt zichzelf niet zo serieus en knipoogt wat graag naar haar machine-identiteit. Alsof ze zelf twijfelt aan haar menselijkheid. Maar o wee als ze doorheeft dat je een loopje met haar neemt. Mitsuku is bij de pinken.
Hebben we het al over Mitsuku’s moppen gehad? Over humor valt te twisten, maar haar antwoorden zouden absoluut niet misstaan als ijsbreker op een date of als Tinder-opener.
Is Mitsuku een goede gesprekspartner?
Onze verwachtingen van ’s werelds beste chatbot waren hooggespannen. We moeten eerlijk zeggen dat we ons prima hebben vermaakt met Mitsuku. Ze heeft humor en geeft gevatte antwoorden, welk onderwerp je ook aansnijdt. Maar een echt goed gesprek werd het nooit. Op de eerste vragen zijn haar antwoorden gepast, maar gaandeweg het gesprek kan ze niet meer de juist verbanden leggen. Mitsuku raakt de draad kwijt, wat ze maskeert met humor. We hebben het niet 9 uur lang volgehouden, zoals ooit iemand op een enkele dag met Mitsuku aan de klets was.
Iedereen maakt fouten, ook chatbots. In plaats van bij elke fout een slimme opmerking te maken, kun je beter toegeven als een antwoord niet binnen de mogelijkheden ligt. Dan kun je nog steeds de beste chatbot zijn. Een betere zelfs. Net zoals in het echte leven, eigenlijk.
Probeer het vooral zelf een keer. Misschien heb je er een goede vriendin bij.
Dit is het derde artikel over chatbots. Het gesprek met de chatbot van a.s.r vind je hier.
door Manon Miltenburg (Mr Koreander).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!