Wat is de vraag?
Erik de Kort & Durk Bosma
Delta Marktonderzoek
ISBN 9789082509908
De auteurs stellen zich de vraag: waarom worden veel marktonderzoeksuitkomsten slechts voor kennisgeving aangenomen, ondanks dat een helder antwoord op de onderzoeksvragen wordt gegeven?
Goed marktonderzoek moet leiden tot het nemen van de juiste beslissingen over het te voeren marketingbeleid. Waarom heeft marktonderzoek (te) vaak niet dit effect? Het antwoord is dat dan meestal niet de juiste onderzoeksvragen zijn gesteld. Het echte vraagstuk is niet onderzocht.
Kernvraag
‘Wat is de Vraag’ gaat diep in op de ‘architectuur’ van marktonderzoek. De auteurs presenteren een stapsgewijze aanpak die – zo stellen zij – leidt tot echt bruikbare resultaten van marktonderzoek. De kernvraag is: hoe leidt goed marktonderzoek uiteindelijk tot een betere marktpositie? Zijn de auteurs erin geslaagd helder uit te leggen hoe marktonderzoek kan worden ingezet om betere marketingbeslissingen te nemen?
Sleutel
Het antwoord luidt: jazeker! De auteurs beschrijven op een heldere wijze de weg naar een scherpzinnig geformuleerde centrale probleemstelling. Deze probleemstelling is vervolgens de sleutel tot een effectieve onderzoeksaanpak. De onderzoeksresultaten leiden dan vervolgens weer tot bruikbaar resultaat, ofwel tot concrete en goed onderbouwde besluiten over het te voeren marketingbeleid op strategisch of operationeel niveau.
De auteurs schreven een uiterst zinvol boek voor zowel marktonderzoekers als hun opdrachtgevers. Kortom, ze geven een glashelder antwoord op de vraag ‘Wat is de vraag?’. Hooguit kun je de auteurs verwijten dat het boek ‘te degelijk’ geschreven is. Wat mij betreft is dat een compliment in deze onheilspellende Donald Trump-tijden…..
Praktisch: *****
Leesbaar: *****
Actueel: ***
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: **** Echte aanrader iedereen die nauw bij marktonderzoek is betrokken
Recensent Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM