Oprichter Bas Beerens over wat de investering van Highland Capital Europe gaat veranderen én - vooral - moet gaan opleveren.
Beerens: 'Eigenlijk verandert er op het gebied van adverteren niet zo veel. Adverteerders schreeuwen om ruimte en de advertentiemarkt in de Verenigde Staten loopt zo goed dat we constant zijn uitverkocht. Wel willen we onze groei stimuleren, zodat we nog sneller kunnen groeien dan wanneer we enkel viraal gaan.'
Dus op advertentie-gebied hadden jullie de investering niet nodig?
'In theorie vroeg de groei niet om een investering, maar kunnen we het wel gebruiken om voet aan de grond te krijgen in de VS. Met de investering kunnen we een kantoor openen in de VS, ons team in Europa uitbreiden en gaan we actiever marketing en communicatie bedrijven. Ook gaan we kijken hoe we onze sponsoring kunnen uitbreiden, zodat we werken aan onze brand awareness.'
Kun je daar een voorbeeld van geven?
'Naast feesten denken we er ook over om de kitesport te gaan sponsoren. Dat moet ons helpen om ons meer als experience, dan als techbrand in de markt te zetten. Het partneren van feesten levert ons naam op in de muziekbranche, waardoor influencers - als Prince - op hun beurt onze downloadlinks verspreiden. Het laatste feest was bijvoorbeeld met een groot muziekagentschap, die gebruik maken van WeTransfer en artiesten exclusieve tracks laat aanbieden via WeTransfer. Dat maakt - naast onze brand awareness - ook onze experience rijker. Daarnaast zijn er plannen voor een nieuw platform, WeTransfer TV, maar dat staat nog in de kinderschoenen.'
Waarom eigenlijk een oversteek naar de VS en niet naar bijvoorbeeld Azië?
‘De Verenigde Staten hebben de grootste potentie als groeimarkt. De virale groei die we in Europa zien, proberen we door meer "zaadjes" te planten ook in de VS te stimuleren. Natuurlijk hebben we ook nagedacht over Azië, maar het advertentiemodel daar kent lagere prijzen. Uit 30 of 40 procent van de wereld haal je het geld niet, dus hebben we besloten om overal aanwezig te zijn. We zien in de VS echter dezelfde groeicurves als in Nederland en hier hebben we al 5 miljoen gebruikers. We zouden gek zijn als we het dan niet zouden proberen in de VS.'
Zijn jullie niet bang voor de 'grote' concurrentie in de VS?
‘Nee, zeker niet. De aanwezige clouddiensten kennen namelijk veel overlap, Dropbox gebruiken wij bijvoorbeeld zelf ook. Het verschil met Dropbox is dat zij zich meer afzetten als een "techbrand" en wij meer van een "techbrand" verschuiven naar een "experience brand". Wij zijn een simpele service die gangbaar moet zijn voor iedereen. Dat willen we aan iedereen vertellen.'