De beide Omnicom-bureaus, ARA in Rotterdam en Doom & Dickson in Amsterdam, gaan structureel samenwerken maar behouden hun vestigingsplaatsen, culturen en karakters.
Dat is het idee achter de fusiegesprekken die beide bureaus nu al enige tijd voeren.
Frieda Ulsamer de Waard, sinds 2001 partner van Doom & Dickson, verlaat het bureau. Zij leidde Doom & Dickson sinds maart 2013.
Paul Kroef (48, foto), de afgelopen 14 jaar managing director van ARA Advertising, nam de leiding van Doom half oktober tijdelijk over van Ulsamer de Waard.
Daarna is het balletje gaan rollen, zegt Kroef: 'Er is een goede vibe bij Doom, we hebben het één en ander verbeterd in de organisatie en het beviel van beide kanten prima. Ik zag ook gelijkenissen met ARA; N=5 noemt zichzelf het meest Rotterdamse bureau van Amsterdam, maar ik trof dat bij Doom & Dickson ook zeker aan. De samenwerking ging uitermate soepel en opbouwend, we vonden elkaar leuk en zo groeide het idee om definitief samen te gaan werken.'
Kroef zal heen en weer pendelen tussen Rotterdam en Amsterdam. Bij ARA werken 44 mensen en bij Doom & Dickson 22.
De belangrijkste klanten van ARA zijn Zwitserleven, La Place, Miss Etam, Unicef, Jillz en verschillende grotere b-to-b-klanten.
De belangrijkste klanten van Doom & Dickson zijn Plus, Vrumona (Holy Soda en Crystal Clear) en de Rijksoverheid (Middelgrote en Kleine Campagnes).
Kroef vult aan: 'Er kan, indien gewenst, gebruik worden gemaakt van elkaars resources, talenten en expertise. De gemene delers zijn helder. Beide bureaus zijn sterk merk georiënteerd, geloven in de kracht van omnichannel-denken en zijn zeer pragmatisch van aard. Daarnaast zijn de bureaus ook complementair aan elkaar: ARA is allround in zijn dienstverlening en heeft veel ervaring op online gebied. Doom & Dickson is sterk in retail.'
De directie van ARA Doom & Dickson Amsterdam wordt naast Kroef gevoerd door Margot Bouwman (strategie) en Marcel Frensch (creatie), de directie van ARA Doom & Dickson Rotterdam bestaat - naast Kroef - uit Andy Mosmans (business development en strategie), Helmut Vleugels (creatie) en Alex van der Reek (financiën).