Ok, laat ik beginnen met een bekentenis. Ook ik heb persberichten verstuurd die (heel) slecht waren. Omdat ik niet de klote had om tegen m'n klant te zeggen: "Dit is geen nieuws, hier zit niemand op te wachten." Maar hopelijk heb ik geleerd de afgelopen jaren en zijn m'n berichten nu wat beter, en vooral beter gericht. Als ik überhaupt al een persbericht verstuur. Want ik ben het eens met mijn oud-collega Kalle die stelt: "Wees terughoudend in het versturen van persberichten."
Enfin, waarom deze bekentenis? Omdat het te makkelijk is om iemand af te zeiken om een slecht bericht als je zelf niet eerst met de billen bloot bent gegaan. Dat heb ik nu gedaan, dus daar komt ie; het slechtste persbericht van de week (of het jaar?) komt op naam van The Amsterdam Dungeon.
Dit bericht kwam ik tegen op ANP Perssupport. Voor hen die dat niet kennen: op ANP Perssupport kun je (betaald) berichten plaatsen die bij het 'echte' ANP niet door de redactie komen. Vandaar dat er ook onder staat: 'Het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.' En daarom struin ik er wel eens rond, om te kijken wat er morgen NIET in de krant staat.
Enfin, terug naar The Amsterdam Dungeon. Lees het bericht en trek je eigen conclusies. Leuk bedacht dit initiatief ? wel heel erg uit de categorie 'We moeten iets met Kerst en Sinterklaas' ? maar het bericht is bijna net zo eng als The Dungeons zelf (poogt te zijn). Te populair geschreven, spelfouten, stijlfouten, 'ohja, er moeten ook quotes in', en het voldoet totaal niet aan de eisen van een objectief en nieuwswaardig bericht. Eerder een leuk stukje voor in de schoolkrant, of in het lokale suffertje. Misschien wordt het daar wel (betaald?) opgepikt? Moet haast wel want het afgelopen jaar plaatste The Amsterdam Dungeon maar liefst 18 keer (!) een bericht op ANP Perssupport.
Ok, genoeg gezeurd. Moraal van dit verhaal? Ook een slecht persbericht wordt wel eens opgepikt, bij deze! Mocht de afzender van het bericht monitoren op blogs; de gratis kaartjes voor The Dungeon kunnen opgestuurd worden naar Theo van Molblog. Want ik ben er al eens geweest. En het is best de moeite waard. Zolang ze maar niet te vaak van dit soort fratsen uithalen.
(Disclaimer: Ik snap dat voortaan al mijn persberichten zeer uitgebreid bekeken en beoordeeld worden op stijl, spelling, inhoud en vooral nieuwswaardigheid. Vergeef me het bij deze voor het geval dat een toekomstig bericht deze strenge controle niet doorkomt...)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!