Apple en Google samen ruim 225 miljard dollar waard

Apple is wederom het meest waardevolle merk ter wereld, aldus Interbrand.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De totale merkwaarde van ’s werelds 100 meest waardevolle merken is voor het ruim 1,6 biljoen dollar. Dat meldt Interbrand in zijn Best Global Brands-rapport.

Interbrand maakt vandaag bekend dat Apple het meest waardevolle merk van 2014 is: het heeft een waarde van ruim 118 miljard dollar, 20,5 miljard meer dan in 2013

De recordwaarde van in totaal 1,6 biljoen dollar kent een stijging van 7 procent ten opzichte van het afgelopen jaar. Apple en Google zijn de eerste twee merken die een waarde van boven de 100 miljard dollar behalen.

Philips (nummer 42; 10,3 miljard dollar) passeert als eerste Nederlandse merk de 10-miljarddollargrens. Shell is het enige energiemerk op de ranglijst en toont een significante groei van 14 procent in merkwaarde. Het merk Heineken is nog steeds meer dan 4 miljard dollar waard.

Philips

De lancering van een nieuwe merkpositionering van Philips in het najaar van 2013 noemt Interbrand een sterk voorbeeld van een merk dat zich duidelijk nog sterker rondom zijn doelgroepen zal structureren. De merkwaarde van het merk Philips stijgt dit jaar dan ook met 5 procent naar 10,26 miljard dollar en is voor het eerst meer dan 10 miljard dollar waard.

Nieuwe binnenkomers

DHL (plaats 81, 5,09 miljard dollar) komt nieuw binnen in de Best Global Brands-ranglijst van 2014. Interbrand: ‘Het is het eerste bedrijf in de logistieke sector geweest die het mogelijk maakte voor consumenten op eenvoudige wijze pakketten te traceren, met behulp van het Track and Trace-systeem.’


Het succes van Land Rover (nummer 91, 4,473 miljard dollar) wordt volgens Interbrand met name gestimuleerd door de focus op innovatie, design en kwaliteit. Niet eerder verkocht het merk zoveel auto’s. Ook FedEx (nummer 92, 4,414 miljard dollar) werkt aan toenemende personalisatie van zijn diensten.

Huawei eerste Chinese merk ooit op de lijst

De opkomst van China als wereldspeler van formaat is niet langer te ontkennen, meent het merkenadviesbureau. ‘In een duidelijke evolutie van productiehaven naar broedplaats voor innovatie en commercieel succes zien wij nu voor het eerst een Chinees merk, namelijk Huawei, vertegenwoordigd in de Best Global Brands ranglijst (op plaats 94) met een merkwaarde van maar liefst 4,31 miljard dollar’, zegt Patrick Stal, managing director van Interbrand Amsterdam. Huawei is ’s werelds derde na grootste verkoper van smartphones en is goed op weg om binnen 3-5 jaar de nummer 2 te worden en een wereldwijd marktaandeel van 15 procent te behalen.

Topvijf grootste stijgers in 2014

Facebook is doorgegroeid van plaats 52 naar 29 en de merkwaarde is met 86 procent gestegen. Veelbelovende aanwinsten die de rol van dit merk in het leven van gebruikers de komende jaren verder zullen laten groeien, zijn de berichtendienst WhatsApp en de virtuelereality-headset Oculus Rift.

Een record voor Audi (plaats 45, +27 procent): in 2013 verkocht het merk 1,57 miljoen auto’s. Dit jaar is het aantal met 8,3 procent toegenomen.

Amazon (nummer 15, +25 procent) is op weg om ’s werelds meest toegankelijke merk te worden, weet Interbrand. Het bedrijf blijft groeien en breidt zijn kernbusiness uit door middel van nieuwe diensten, waaronder Amazon Prime. Met één miljoen nieuwe inschrijvingen in slechts één week zette deze dienst een nieuw record neer.

Van Volkswagen wordt door kenners voorspeld dat het merk in 2018 het best verkochte automerk ter wereld zal zijn. Op dit moment staat Volkswagen op een tweede plek, met Toyota als koploper.

Automerken domineren

Automerken domineren dit jaar in de lijst van merken met de sterkste groei in merkwaarde. 14 van de merken zijn automerken. Audi, Volkswagen en Nissan zijn zowel de grootste stijgers binnen de sector als in het algemeen. Toyota, Mercedes-Benz en BMW bekleden de hoogste posities binnen de ranglijst.

Nieuw merkmanagementtijdperk

De lijst laat volgens Interbrand ook zien dat er een nieuw merkmanagementtijdperk is aangebroken. Patrick Stal: ‘Een nieuw tijdperk is aangebroken, waarin merkmanagement in toenemende mate gaat om het creëren van persoonlijke ervaringen door merken: “The Age of You”. Het gaat om merken en ervaringen die rondom personen gebouwd worden en niet langer om hoe personen zich aanpassen aan een merk. (in Tijdschrift voor Marketing over ‘The Age of You’ -betaald .) 

De hele lijst:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie