[Door Rob Beemster]
Als Google Glass er is, hoe zal dat er in de praktijk dan gaan uitzien?
Van der Klein: ‘Ik verwacht dat Glass hetzelfde pad zal volgen als mobiele telefonie en dat de bril eerst toepassingen gaat krijgen in het bedrijfsleven, winkels, horeca en ziekenhuizen. Waarschijnlijk duurt het dan nog wel even voordat ook het grote publiek de bril accepteert. Daarvoor zijn wel een paar aanpassingen nodig; een kleiner model en een modieuzer design.’
Toepassingen in het ziekenhuis, daarbij kan ik me iets voorstellen. Maar in winkels en horeca, waar moeten we dan aan denken?
Van der Klein: ‘Over allerlei processen in winkels en hotels zijn data beschikbaar. Die informatie kan erg nuttig zijn. Alleen moet je die wel kunnen filteren: welke informatie is nú relevant voor wie? Al die communicatiestromen kun je ontsluiten via Google Glass. Dat levert dien en op voor bepaalde groepen medewerkers. Een vrachtwagen rijdt over twintig minuten; dat is relevant voor de mensen van het magazijn. Of de winkelwagentjes moeten worden aangevuld, daar krijgen ze dan een bericht van.’
Dus geen galmende omroepemstmeer in het warenhuis?
Van der Klein:‘Precies, je kunt dat netjes via Glass laten lopen.’
Toepassingen liggen vooral op het logistieke vlak?
Van der Klein:‘Een van de belangrijkste kenmerken van Glass is dat de drager de handen vrij heeft en zijn werk kan doen, ondersteund door digitale informatie.’
Jij bent de eerste die dedicated aan de slag gaat met het bedenken van toepassingen voor Glass. Hoe belangrijk is het om de eerste te zijn?
Van der Klein: ‘Dat is een beetje een natuurlijke rol die ik oppak. Als een nieuwe technologie onze wereld binnenkomt, loop ik erop af. Met anderen ga ik vervolgens bekijken of ik er nuttige toepassingen voor kan bedenken.’
Ben je al ergens mee bezig?
Van der Klein:‘Mijn ervaring is dat Glass veel waarde kan creëren, maar dat het ook veel verandering aan de achterkant veroorzaakt. Ik ben al bezig voor bedrijven, alleen kan ik die nog niet noemen.’
Is het lastig voor bedrijven om zich een voorstelling te maken van een realiteit die er nog niet is?
Van der Klein:‘Vaak organiseer ik samen met een bedrijf een workshop of hackaton. Ontwikkelen we een proven concept en verkennen we wat Glass is en hoe het kan inpassen in de organisatie. Verder helpt het natuurlijk enorm dat ik een Google Glass heb. Je kunt 'm opze en, ik leg het sy eem uit. Ik laat zien wat precies het verschil tussen Glass en mobiel.’
Heeft Google Glass ook betekenis voor de marketing?
Van der Klein:‘De essentie is dat Glass de frictie wegneemt tussen intentie en actie. Marketing creëert intentie en Glass maakt het mogelijk om daar heel snel een actie aan te verbinden. Of het nu gaat om een aankoop, het boeken van tickets of het opvragen van informatie; Glass haalt drempels weg voor mensen.’
Gaat dit al meteen gebeuren na de introductie. Of is dat iets voor een latere fase?
Van der Klein: ‘Google heeft al aardig wat diensten die frictie wegnemen. In mijn agenda staat dat ik op een bepaald tijdstip een afspraak heb bij een bedrijf, maar ik heb nog niet het adres ingevoerd. Glass is dan zo slim om zelf een koppeling te maken tussen mijn locatie en mijn agenda en te zeggen: je moet nu vertrekken om op tijd op je afspraak te zijn. Glass heeft dan het adres gezocht, de route bepaald en op basis van de verwachte reistijd een signaal gestuurd. Dát is frictieloos internet. Maar dat betekent ook dat je heel veel data moet verzamelen en goed moet aanvoelen welke data relevant zijn. Want dat is met Glass wel zo: het is geen spamkanaal. Advertenties werken niet.’
Voor zover Glass ruimte biedt aan marketing, zal dat dus bestaan uit diensten.
Van der Klein:‘Precies. Marketing as a service.’
Daar houdt Glassworks zich ook mee bezig.
Van der Klein: ‘Glass zal een enorme impact hebben op hoe we ons in de publieke wereld begeven. Hoe je de consument impulsaankopen kunt laten doen als hij door de stad loopt, vind ik wel interessant om over na te denken, maar eigenlijk is het nog te vroeg om daar nu al invulling aan te willen geven.’
Glass behoort tot de categorie wearables. In hetzelfde segment zagen we recent de eerste smartwatches. Hoe kijk je daar tegenaan?
Van der Klein:‘Het aantrekkelijke van Glass is dat er een heel ecosysteem omheen is gebouwd voor hoe je content naar device stuurt, compleet met timeline et cetera. Een smartwatch vind ik eigenlijk net zoiets als een slaapbank: het slaapt niet lekker en zit ook niet goed. Het is een tussenvorm waarvan je je moet afvragen of het echt iets oplost.’
Nu we toch in de toekomst kijken, Amazon maakte onlangs bekend dat het pakjes wil bezorgen met drones. Google werkt aan robots voor dit doel. Luchtfietserij?
Van der Klein:‘Omdat ze een fysieke verschijningsvorm hebben, voelen ze futuristisch aan. Maar zo ingewikkeld is het niet om ze in elkaar te zetten. De afgelopen twintig jaar werd technologie gekenmerkt door de aanwezigheid van het scherm. Ik heb het gevoel dat we in een nieuwe fase komen, waarin we nog steeds allemaal aan die schermpjes hangen, maar waarin we ook gaan zien hoe het internet zich in fysieke vorm kan manifesteren. Daar horen drones bij en robots, maar ook Glasses en Watches.’
Is een drone typisch iets wat een innovator op z'n verlanglijstje heeft staan?
Van der Klein:‘Nou, ik heb 'm al, hoor.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!