6 key insights over de toekomst van mobile marketing

‘De hybride klant is het meest waardevol’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Monique Rutten

Tijdens de derde editie van de DDMA Mobile Elite kwam vorige maand een gezelschap van mobile experts van corporates (Ziggo, KLM, Eneco, Philips, T-Mobile en ABN Amro), online uitgevers en e-commerce partijen (Wehkamp, Marktplaats, Bol.com, Emesa, NU.nl en Albelli) bij elkaar om met top mobile agencies en consultancies (aFrogleap, Icemobile, Mediabunker, Green Orange, Resoluut, The Valley en Fluitman.com) te praten over de toekomst van mobile marketing.

Hieronder 6 key insights die uit de sessie naar voren kwamen.

1. Creëer draagvlak

Om organisaties meer mobile te maken, is het van belang om mobile intern te evangeliseren, daarna draagvlak te creëren om het vervolgens weer zo snel mogelijk terug te brengen in de organisatie. Het is van belang dat alle afdelingen hiervoor samenwerken in plaats van met elkaar concurreren. De organisatie dient agile ingericht te zijn om de vaart er in te houden.

2. Kijk met een strategische blik naar de lange termijn

Een goede app wordt niet voor één release gebouwd. Plan voldoende tijd en reserveer budget om in voldoende stappen en met een gedegen plan tot een succesvolle app te komen. Lucky shots bestaan niet! Gebruikers verwachten minimaal een aantal updates per jaar, waarin hun problemen zijn opgelost en hun wensen serieus genomen. Er is professionalisering nodig, voornamelijk bij bureaus; apps moeten strategisch in de markt geplaatst worden.

3. Ga zorgvuldig om met pushberichten

Pushberichten kunnen het gebruik van een app (her)activeren, maar ga hier zorgvuldig mee om. Er is een groot verschil tussen een service push en commerciële push. Een service push is relevant. Een commerciële push kan voor de maker van de app van waarde zijn, maar is dat niet altijd voor de eindgebruiker. Te veel irrelevante pushberichten zorgen dat de gebruiker de app verwijdert.

4. Stel KPI’s op

Mobile analytics is een van de meest uitdagende onderdelen binnen mobile marketing. Er zijn vele tools om te gebruiken (denk aan Google Analytics en Adjust), maar de uiteindelijke tagging en interpretatie van data is het meest van belang. Vooraf moeten de KPI&;s duidelijk zijn (Cost Per Install, Cost per Action, Marge, Life Time Value, etc), om vervolgens de juiste tool te selecteren, het taggingplan op te stellen en de data correct te interpreteren. Het is van belang om met een goed businessverhaal het management te overtuigen alvorens te prioriteren welke tools nodig zijn.

5. Investeer in analytics en optimalisatie

ASO (App Store Optimization) is voor mobile marketeers (en organisaties) het belangrijkse mobiele acquisitie kanaal. De kennis op het gebied van tracking, analytics en optimalisatie staat echter nog in de kinderschoenen, zoals al bleek uit de voorgaande ;Development’ en ‘Marketing’. Mobile specialisten verwachten hier in 2016 nog veel ontwikkeling.

6.  De hybride klant is het meest waardevol

De omnichannel-ervaring rond mobile is nog verre van optimaal. Het gebruik nog vaak dat na het klikken op links in e-mails of mobiele advertenties de mobiele website opent, ook al heeft de gebruiker de app op zijn telefoon staan. Voor veel partijen is deep linking nog onontgonnen terrein. De gebruiker zit continu op verschillende devices en verwacht een optimale ervaring, ongeacht op welk device hij of zij zit. De groep concludeert wel dat de hybride klant – de klant die meerdere devices gebruik - vaak de meest waardevolle is.

What’s next?
Volgende week donderdag, op 3 december, organiseert de DDMA-commissie Mobile de ‘Mobile Wave’. Een jaarlijks terugkerend event voor mobile en digital marketeers. Voor deze bijeenkomst kun je je nog .

Tijdens Mobile Wave worden ook de resultaten van het DDMA Mobile Onderzoek bekend gemaakt. Deelname aan het onderzoek kost 5 minuten. .

De volgende editie van Mobile Elite vindt plaats in 2016. Deze is bedoeld voor zowel mobile developers als mobile marketeers, ook zullen er verschillende startups aanwezig zijn.

Monique Rutten is strateeg bij DDMA

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie