Op internet is veel meetbaar voor de marketeer, qua campagnes, bezoekers, conversies e.d.. Doordat alles zo inzichtelijk wordt gemaakt kan dit erg confronterend zijn, terwijl dit juist kan ondersteunen in de marketingstrategie. Dit gecombineerd inzetten met offline marketing zorgt voor sterke voordelen, waar volgens de grote marketing enquête juist de grootste uitdaging voor 2009 zit.
3 tips voor de online strategie:
1) Website zoekmachine & service contact center
Wat er op de website gezocht wordt is vaak de informatie die men nodig heeft en niet snel genoeg kan vinden. Het service contact center wordt ook vaak gebruikt door de consument om vragen te snellen die niet snel genoeg beantwoord wordt. Door deze data met elkaar te vergelijken kan de klant optimaal geholpen worden door bijvoorbeeld deze informatie duidelijker te verschaffen, een tweede kijk op website optimalisatie dus. Dit resulteert in meer klanttevredenheid en kan ook resulteren in kostenbesparing. Immers, als er veelal gezocht wordt naar een bepaalde vraagstuk en hier ook vaak voor wordt gebeld betekent dit dat deze informatie niet duidelijk (genoeg) is. Door dit duidelijk te maken zal men minder bellen naar het service contact center wat tot kostenbesparing leidt. Tevens kan dit tot innovatie leiden indien er goed naar de klant geluisterd wordt. Als de klant met een specifiek probleem komt is dit een perfecte bron voor ideeën om de klant optimaal te helpen en te innoveren.
2) Inkoop online & offline
Voor bedrijven met een online shop en een offline shop kan de inkoop onder andere goed bepaald worden door zowel wat er online als offline verkocht wordt. Deze data met elkaar vergelijken kan leiden tot een beter samengesteld productassortiment. Waar ook aan gedacht kan worden is om zo een test markt op te zetten. Internet is hier uiteraard gemakkelijk voor, aangezien dit makkelijker is qua logistiek proces. Men kan bijvoorbeeld haar offline verkoopassortiment bepalen aan de hand van wat er op internet verkocht wordt. Dit leidt weer tot efficiëntere inkoop.
3) Reclamecampagnes online & offline
Online marketing is beter te meten dan offline marketing, zeker via middelen als google adwords en google analytics die de resultaten snel inzichtelijk maken. Indien er keuzes gemaakt moeten worden tussen bepaalde campagnes (bijvoorbeeld welke flyer visueel aantrekkelijker is of welk filmpje ervaren wordt als grappiger en beiden vervolgens tot meer Sales leidt), kan gemakkelijk getest worden via internet. De campagne wordt dus eerst online getest om vervolgens offline in te zetten wat kan leiden tot een hogere conversie.
Conclusie
Het is dus erg belangrijk om zowel offline als online te combineren voor diverse vlakken. Zoals P&G al gebruik maakte van communicatie van televisie tot aan in-store is het belangrijk om dit ook online door te voeren. Onderzoek toont niet voor niets aan dat de consument zich steeds vaker online oriënteert en offline koopt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!