Door: Hans van Dijk
Natuurlijk, een stuk schrijven! Publiceren! De vakman uithangen! Je hebt nergens verstand van, zeg je? Dat is de least of your worries! Volg mijn recept en je wordt net zo’n succes als iedereen. Herken de 3 kenmerken! Of 4! Of… daar gaat het nu juist om.
1. Zet altijd een getal in de kop boven zo’n stuk. De 4 populairste. De 5 geboden. De 6 stappen. De 7 gewoonten. 8 Tips. De 9 typen. De 10 valkuilen.
2. Neem nooit zomaar een getal. Het beste getal is 5, gevolgd door 8. Kijk maar in de tabel.
3. Kijk naar andere stukken met getallen in de kopregel. Leer daarvan. Die stukken zijn allemaal geschreven door iemand waarvan je nog nooit hebt gehoord. Dat is nu precies de reden dat die stukken bestaan!
4. Ook al doe je wat je doet nog maar een paar dagen, schrijf op de toon van: ik leg dit nog één keer uit voor de sukkels die het nog steeds niet begrijpen.
5. Vergrijp je gerust aan namen die iedereen kent: wat ING kan leren van. 12 adviezen aan Albert Heijn.
6. Voor concrete bewijzen moet je natuurlijk niet verwijzen naar bekende namen, maar naar cases waar niemand ooit van heeft gehoord. Nee, dat is niet erg, dat is juist goed, anders gaan mensen maar controleren of die case wel bestaat.
7. Gebruik ook een paar woorden die bijna alleen gebruikt worden door mensen die stukken schrijven waarvan de kop begint met een getal. Paradigma. Parameter. Whitepaper.
8. Originaliteit is nergens voor nodig. Gebruik gerust de klassieke formats. Denk aan: “wat [A] kan leren van [B]”. Het maakt niet uit wat er bij A of B staat. Een paar mooie voorbeelden (echt gebruikt). Wat marketeers kunnen leren van Louis van Gaal. Wat CEO’s kunnen leren van Google. Wat contentmarketing kan leren van Lee Towers. Wat makelaars kunnen leren van Toy Story. Wat elk bedrijf kan leren De Correspondent. Wat je over leiderschap kan leren van een Fries paard.
9. Trap minimaal 5 open deuren in, 6 is beter, hier volgen er 11. Zet doelgerichte middelen in. Vis in de juiste vijver. Ken uw klant. Meet wat je doet. Denk voor je doet. Vraag mij om advies. Pas op met heet water. Til de poes nooit aan z’n staart op. Besef dat u een probleem heeft. Weet dat ik pretendeer dat ik dat kan oplossen. Wees dankbaar voor de factuur die ik straks stuur.
10. Gebruik een tabel met zinloze cijfers. Nog beter is een infographic.
Google zoekresultaten
5 tips: 7.500.000
8 tips: 6.650.000
10 tips: 6.210.000
7 tips: 4.220.000
3 tips: 3.090.000
2 tips: 3.010.000
6 tips: 2.710.000
4 tips: 2.470.000
9 tips: 997.000
12 tips: 813.000
11 tips: 663.000
13 tips: 389.000
37 tips: 93.700
Hans van Dijk is oprichter van - en creatief directeur bij Skipintro. In 2010 werd Van Dijk uitgeroepen tot VEA Legend van het jaar.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!