Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument vindt dat reclame géén realistisch beeld geeft van onze samenleving

Onderzoek in opdracht van BVA laat zien dat racistische reclames tot ver in de twintigste eeuw werden ingezet.
Reclame van Albert Heijn
Reclame van Albert Heijn
Reclame van Albert Heijn
Reclame van Albert Heijn

Nederlanders verwachten van reclamemakers dat ze op evenwichtige en realistische wijze de verhoudingen binnen onze samenleving weergeven, maar een meerderheid vindt dat reclame géén realistisch beeld geeft van hoe we nu in Nederland samenleven. Dit en meer blijkt uit een onderzoek naar de invloed van commerciële communicatie op de beeldvorming in Nederland, dat in opdracht van BVA is uitgevoerd.

related partner content for mobile comes here

Reclamevakbladen

Op uitnodiging van BVA hebben de hoogleraren Cultuurgeschiedenis Inger Leemans (VU Amsterdam en KNAW Humanities Cluster) en Jan Hein Furnée (Radboud Universiteit Nijmegen) onderzoek gedaan naar de rol die merkreclames in de afgelopen honderd jaar hebben gespeeld in de beeldvorming van maatschappelijke verhoudingen in Nederland, en hoe daarover in de reclamevakbladen werd geschreven. Het onderzoek laat zien dat ook in Nederland tot ver in de twintigste eeuw racistische reclames ingezet werden.

Snel delen

In aanvulling op dit historische onderzoek heeft BVA aan Motivaction gevraagd onderzoek te doen naar hoe Nederlanders op dit moment reclame ervaren, en welke rol reclames spelen – of zouden moeten spelen – in de beeldvorming van ‘Nederland’. Vanwege de recente ontwikkelingen rond de dood van George Floyd en de #BlackLivesMatter-beweging heeft BVA besloten de meest relevante onderzoeksresultaten zo snel mogelijk met het publiek te delen. Op donderdag 9 juli aanstaande organiseerde BVA daarom een webinar over de invloed van merkcommunicatie op de beeldvorming rondom inclusie en racisme.

Het volledige onderzoeksrapport zal op 24 september tijdens het 100-jarig bvA-event ‘MerkKracht’ worden gepresenteerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in