Overslaan en naar de inhoud gaan

Wu-Tang Clan: aandachtsschreeuw van wegkwijnende hiphopgroep of geniale marketingstrategie?

De hiphopgroep wil exclusief zijn met één album.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Producer en rapper Tarik Azzougarh (Cilvaringz) vertelde aan dat Wu-Tang Clan wil dat ‘muziekconsumptie weer waarde krijgt’. 

related partner content for mobile comes here

Zilveren doosje

Daarom heeft het één exemplaar van het nieuwe album ‘Once Upon A Time In Shaolin’ gemaakt. Het ligt in een zilveren doosje in een kluis in een Marokkaans hotel. Het wordt geveild aan de hoogste bieder. Geruchten gaan dat er al een bod van vijf miljoen dollar is geboden. Maar voordat het album daadwerkelijk wordt geveild, gaat het toeren langs musea en kunstinstellingen in de wereld.

Nul intrinsieke waarde

: ‘De muziekindustrie bevindt zich in een crisis. Creativiteit is een wegwerpproduct geworden en van zijn waarde ontdaan. Massaproductie en contentverzadiging hebben zowel onze muziekervaring en ons vermogen om het te waarderen, verminderd. De intrinsieke waarde van muziek is tot nul teruggebracht. Hedendaagse kunst is miljoenen waard vanwege zijn exclusiviteit. Dit album is een hedendaags kunstwerk.’

De band (groot in de jaren negentig) voegt er wel aan toe dat het hedendaagse technologie

Rapper RZA tegen : ‘We gaan het album verkopen zoals het nog nooit eerder is gedaan. Het brengen een kunstwerk uit zoals nog niet eerder is gedaan in de geschiedenis van de moderne muziek. This is like somebody having the scepter of an Egyptian king.’

Niet op Spotify

Het is de bedoeling dat komt het album in ieder geval niet de winkels te koop zal zijn en al helemaal niet in de iTunes-store of op Spotify te horen is.

Op die manier moet muziekconsumptie (‘consumptie’) dus meer waarde krijgen.

Media-aandacht genereert Wu-Tang Clan in ieder geval wel: Amerikaanse media (print, tv en radio) besteden er aandacht aan.

Dataconsumptie

Cilvaringz vertelde aan 3voor12 over een Jay-Z die zijn laatste album gratis liet weggeven bij de nieuwe Samsung Galaxy. Via YouTube kun je alles gratis beluisteren en op legale manieren als via iTunes en Spotify verdienen artiesten nauwelijks iets. Cilvaringz: ‘Het is dataconsumptie geworden (…). De waarde van muziek zelf is lager geworden. Het is toch bizar dat muziek op iTunes tegenwoordig net zoveel kost als een bosje paperclips? (…) Waarom kan een schilderij zoveel opbrengen en muziek niet? We willen dat dit album blijft doorleven als kunststuk, en juist niet dat het wordt opgepikt door een platenmaatschappij of merk.’

Veel fans zijn niet blij met dit initiatief en willen het album wel horen. Ze zijn zelfs een Kickstarter opgestart.

Maar de producer Cilvaringz zegt dat het delen van muziek nu niet het doel is.

Laat dat nu juist een bestaansreden van muziek zijn…

;s Secret Album: 51 Seconds Revealed

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in