Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat beweegt de klant?

Ondanks al het onderzoek naar consumentengedrag weten we nog steeds niet goed hoe klanten tot hun koopbeslissingen komen. Om daar achter te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wel zo’n 95 procent van de menselijke gedachten, emoties en handelingen komt voort uit het onbewuste. Dat verklaart waarom mensen vaak heel anders reageren dan ze zeggen dat ze zullen reageren: het onderbewustzijn is hen gewoon te slim af. Door gewoon te observeren hoe consumenten met een product omgaan zouden marktonderzoekers dan ook heel wat meer aan de weet komen dan door hun respondenten te laten vertellen hoe ze dat doen. En verder zouden marketeers behalve van de psychologie en de sociologie gebruik moeten maken van een wetenschap als neurologie. Die leert ons dat mensen meer in beelden dan in woorden denken en dat metaforen daarom bijvoorbeeld heel geschikt zijn bij het voorspellen van consumentengedrag.

related partner content for mobile comes here

Dat ook taalwetenschap een bron van informatie kan zijn, blijkt uit het voorbeeld van de Amerikaan Charles Cleveland, bedenker van de conversation analysis software. Cleveland ontdekte dat zelfs het gebruik van een lidwoord verschil kan maken. Een autoverhuurder die zegt: ‘Ik heb zo direct een auto voor u klaar staan’ heeft minder kans dat de klant toehapt dan degene die zegt: ‘Ik heb de auto zo direct voor u klaar staan’.

< SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in