Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweens kiezen voor Nickelodeon, 538, Hitkrant en Break Out

Nickelodeon is met een score van 33 procent het meest favoriete tv station voor de Tweens (9-15 jaar). Daarna volgen TMF met 19 procent,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Radio 538 is het favoriete radiostation met een score van 34 procent, gevolgd door YorinFM met 20 procent, Sky Radio met 15 procent, radio Noordzee met 10 procent en Radio 3 met 6 procent.
Hitkrant en Break Out zijn de favoriete magazines. Bij de meiden scoren de Fancy, Tina en Girlz! ook goed, en bij de jongens komen in de top 5 ook de Donald Duck, de Voetbal International en Fox Kids magazine voor. Deze resultaten bleken uit een grootschalig onderzoek op Kaboem, de interactieve webcommunity voor Tweens. In totaal deden meer dan 5000 jongeren mee aan het onderzoek dat plaatsvond in September.

related partner content for mobile comes here

Naarmate de groep ouder wordt neemt de populariteit van zowel Nickelodeon en Fox Kids af. Bij 9 jarigen scoort Fox Kids nog 32 procent. Bij 10 jaar zakt dat terug naar 18 procent om vervolgens geleidelijk af te zakken naar een score van 4 procent bij de 15 jarigen. Nickelodeon echter scoort bij de 9, 10 en 11 jarigen gemiddeld nog steeds boven de 45 procent, zakt vervolgens bij de 12 en 13 jarigen terug naar de 33 procent en scoort bij de 14 en 15 jarigen nog steeds meer dan 20 procent. Zappelin is blijkbaar reeds vanaf 9 jaar niet meer favoriet en wordt nauwelijks genoemd. Ook Yorkiddin scoort relatief erg laag.

Bij de favoriete Radiozender zijn er geen noemenswaardige verschillen tussen jongens en meisjes. Wel opvallend is dat ID&T al wordt genoemd met 3 procent. Voorts is duidelijk dat naarmate de jongeren ouder worden Radio 538 in populariteit groeit. 23 procent van de 9 jarigen vindt radio 538 de favoriete radiozender. Dit percentage loopt op tot boven de 40 procent bij 14 en 15 jarigen.

Met uitzondering van Tina neemt de populariteit van de magazines toe naarmate men ouder wordt. Bij Fox Kids Magazine zijn het voornamelijk de jongere Tweens die voor deze score verantwoordelijkheid nemen. Dit geldt ook voor de Donald Duck, echter die behoudt zelfs op 14 en 15 jarige leeftijd nog een populariteit met een score van rond de 20 procent.

Het onderzoek is uitgevoerd in 2 fasen. Allereerst werd gevraagd naar de favoriete TV zender, radiostation en magazine via een open vraag. Op basis van meest genoemd werd vervolgens een gesloten vraag gesteld met 15 keuzemogelijkheden. Aan het eerste onderzoek deden bijna 3000 respondenten mee, aan het onderzoek met de gesloten vraag meer dan 5000. De antwoorden zijn vervolgens gewogen op leeftijd en geslacht.

In plaats van de traditionele indeling van de jongerenmarkt in de segmenten 6-12 en 13-19 jaar, of basisschool en middelbare school, segmenteert Kaboem de jongeren markt in 3 delen. De jonge kinderen van 4-8 jaar, de Tweens van 9-15 jaar en de jong volwassenen van 16 jaar en ouder. De term Tween komt van inbetween. Het zijn geen kinderen meer maar ook nog geen jong volwassenen. Ze zitten er tussen in.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in