Tweens kiezen voor Nickelodeon, 538, Hitkrant en Break Out
Radio 538 is het favoriete radiostation met een score van 34 procent, gevolgd door YorinFM met 20 procent, Sky Radio met 15 procent, radio Noordzee met 10 procent en Radio 3 met 6 procent.
Hitkrant en Break Out zijn de favoriete magazines. Bij de meiden scoren de Fancy, Tina en Girlz! ook goed, en bij de jongens komen in de top 5 ook de Donald Duck, de Voetbal International en Fox Kids magazine voor. Deze resultaten bleken uit een grootschalig onderzoek op Kaboem, de interactieve webcommunity voor Tweens. In totaal deden meer dan 5000 jongeren mee aan het onderzoek dat plaatsvond in September.
Naarmate de groep ouder wordt neemt de populariteit van zowel Nickelodeon en Fox Kids af. Bij 9 jarigen scoort Fox Kids nog 32 procent. Bij 10 jaar zakt dat terug naar 18 procent om vervolgens geleidelijk af te zakken naar een score van 4 procent bij de 15 jarigen. Nickelodeon echter scoort bij de 9, 10 en 11 jarigen gemiddeld nog steeds boven de 45 procent, zakt vervolgens bij de 12 en 13 jarigen terug naar de 33 procent en scoort bij de 14 en 15 jarigen nog steeds meer dan 20 procent. Zappelin is blijkbaar reeds vanaf 9 jaar niet meer favoriet en wordt nauwelijks genoemd. Ook Yorkiddin scoort relatief erg laag.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBij de favoriete Radiozender zijn er geen noemenswaardige verschillen tussen jongens en meisjes. Wel opvallend is dat ID&T al wordt genoemd met 3 procent. Voorts is duidelijk dat naarmate de jongeren ouder worden Radio 538 in populariteit groeit. 23 procent van de 9 jarigen vindt radio 538 de favoriete radiozender. Dit percentage loopt op tot boven de 40 procent bij 14 en 15 jarigen.
Met uitzondering van Tina neemt de populariteit van de magazines toe naarmate men ouder wordt. Bij Fox Kids Magazine zijn het voornamelijk de jongere Tweens die voor deze score verantwoordelijkheid nemen. Dit geldt ook voor de Donald Duck, echter die behoudt zelfs op 14 en 15 jarige leeftijd nog een populariteit met een score van rond de 20 procent.
Het onderzoek is uitgevoerd in 2 fasen. Allereerst werd gevraagd naar de favoriete TV zender, radiostation en magazine via een open vraag. Op basis van meest genoemd werd vervolgens een gesloten vraag gesteld met 15 keuzemogelijkheden. Aan het eerste onderzoek deden bijna 3000 respondenten mee, aan het onderzoek met de gesloten vraag meer dan 5000. De antwoorden zijn vervolgens gewogen op leeftijd en geslacht.
In plaats van de traditionele indeling van de jongerenmarkt in de segmenten 6-12 en 13-19 jaar, of basisschool en middelbare school, segmenteert Kaboem de jongeren markt in 3 delen. De jonge kinderen van 4-8 jaar, de Tweens van 9-15 jaar en de jong volwassenen van 16 jaar en ouder. De term Tween komt van inbetween. Het zijn geen kinderen meer maar ook nog geen jong volwassenen. Ze zitten er tussen in.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid