Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkwaarde niet eenduidig te meten

Het is een klassieke discussie: hoe meet je eenduidig de waarde van merken? Die discussie verloopt al jaren tamelijk oeverloos.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is net als met onroerend goed: wat bepaalt de waarde van een huis of kantoor? De ene koper kijkt vooral naar de tuin, de zonligging en het gemak, de ander naar bouwconstructie, vierkante meters en mogelijk burengerucht. En die factoren bepalen de prijs die ze voor het huis willen neerleggen. Wellicht dat ze allebei het huis willen kopen, maar er is weinig kans dat de prijzen die ze maximaal willen betalen, dan ook gelijk zijn. Het gaat in bijna alle markten nou eenmaal om heterogene kopers met uiteenlopende wensen.

related partner content for mobile comes here

Daar komt nog iets bij: bij merkwaardering maakt het uit of je meet onder merktrouwe, merkzappende of merkonwetende consumenten. Andere observaties: de waarde van een merk zit hem in de mate van het (toekomstig) gebruik ervan, merkinvesteringen dragen zelden of nooit 1-op-1 bij aan merkwaarde, en hoe sterker het merk, des te steviger de positie van de aanbieder van dat merk.

< SIZE=1>Bron: Marketingjournal/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in