Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen in marketing: waar zitten ze en wat verdienen ze?

Vrouwen in marketingberoepen verdienen gemiddeld zes procent minder dan hun mannelijke collega’s. Het goede nieuws is dat ze met een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op verzoek van Tijdschrift voor Marketing analyseerde Hay Group de beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in marketingfuncties en vergeleek daarbij ook de sectoren voeding & genot, financiële dienstverlening, chemie en it/telecom. Het onderzoek staat in het januari-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

related partner content for mobile comes here

Marketingvrouwen die willen doorstromen, mét zicht op een goede beloning èn de keuze voor parttime werken, kunnen beter kiezen voor sectoren als voeding & genot of financiële dienstverlening dan voor chemie of it/telecom. Binnen chemie werken sowieso relatief weinig vrouwen en dat aandeel loopt harder terug naar mate het functieniveau hoger wordt. Binnen de it-sector valt op dat er procentueel gezien maar weinig vrouwen werken, maar nog wel een relatief groot aandeel vrouwen in marketingfuncties.

Gemiddeld werkt 35 procent van de marketingvrouwen parttime, en zeven procent van de marketingmannen. Op het niveau van junior professional werkt bijna de helft van de marketingvrouwen parttime. Van de vrouwelijke senior professionals werkt eenderde parttime. Op senior managementniveau wordt door vrouwen nog maar in beperkte mate parttime gewerkt: zeven procent (en van de marketingmannen drie procent).

Als het gaat om beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in marketingfuncties dan verdienen vrouwen nog altijd gemiddeld zes procent minder dan mannen. Dit percentage is ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Dit percentage moet echter wel worden genuanceerd. Vrouwen zijn gemiddeld genomen vijf jaar jonger dan hun mannelijke collega´s op hetzelfde functieniveau en vrouwen zijn gemiddeld twee tot drie jaar korter in dienst dan hun mannelijke collega´s op hetzelfde functieniveau.

Het uitgebreide onderzoek met alle cijfers én een lijst van 102 Topvrouwen in Marketing staat in het nummer van Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in