Vrouwen in marketing: waar zitten ze en wat verdienen ze?


Op verzoek van Tijdschrift voor Marketing analyseerde Hay Group de beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in marketingfuncties en vergeleek daarbij ook de sectoren voeding & genot, financiële dienstverlening, chemie en it/telecom. Het onderzoek staat in het januari-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Marketingvrouwen die willen doorstromen, mét zicht op een goede beloning èn de keuze voor parttime werken, kunnen beter kiezen voor sectoren als voeding & genot of financiële dienstverlening dan voor chemie of it/telecom. Binnen chemie werken sowieso relatief weinig vrouwen en dat aandeel loopt harder terug naar mate het functieniveau hoger wordt. Binnen de it-sector valt op dat er procentueel gezien maar weinig vrouwen werken, maar nog wel een relatief groot aandeel vrouwen in marketingfuncties.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGemiddeld werkt 35 procent van de marketingvrouwen parttime, en zeven procent van de marketingmannen. Op het niveau van junior professional werkt bijna de helft van de marketingvrouwen parttime. Van de vrouwelijke senior professionals werkt eenderde parttime. Op senior managementniveau wordt door vrouwen nog maar in beperkte mate parttime gewerkt: zeven procent (en van de marketingmannen drie procent).
Als het gaat om beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in marketingfuncties dan verdienen vrouwen nog altijd gemiddeld zes procent minder dan mannen. Dit percentage is ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Dit percentage moet echter wel worden genuanceerd. Vrouwen zijn gemiddeld genomen vijf jaar jonger dan hun mannelijke collega´s op hetzelfde functieniveau en vrouwen zijn gemiddeld twee tot drie jaar korter in dienst dan hun mannelijke collega´s op hetzelfde functieniveau.
Het uitgebreide onderzoek met alle cijfers én een lijst van 102 Topvrouwen in Marketing staat in het nummer van Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid