Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkoopt de Dierenbescherming haar ziel?

Kan een ideële organisatie straffeloos haar naam verbinden aan een compromis en daar zelfs het logo opplakken? Deze week werd bekend dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kan een ideële organisatie straffeloos haar naam verbinden aan een compromis en daar zelfs het logo opplakken? Deze week werd bekend dat het logo van de dierenbescherming vanaf op de verpakkingen van het nieuwe product Boerenkip prijkt.

related partner content for mobile comes here

'De kip zal te koop zijn in de supermarkten van AH XL, Jumbo, Jan Linders en CoopCodis. De prijs ligt tussen tien en twintig procent hoger dan die van een standaardkip. Een kilo filet kost ongeveer 9 euro. ?We zitten met de prijs precies in het middensegment, tussen de standaardkip en de biologische kip in", aldus Ton Waals, directeur van producent Flandrex Nederland.'

De kip is niet alleen qua prijs een compromiskip, maar ook qua behandeling. De extra leef- en beweegruimte bedraagt bijvoorbeeld slechts 20%. En de dieren blijven maar twee weken langer in leven. De geeft zelf eerlijk toe dat de situatie niet ideaal is: ?Wij beschouwen dit product als een tussenstap. De Nederlander wil voorlopig geen biologische kip eten, zoveel is ons wel duidelijk. Als dit product een hoog marktaandeel krijgt, zullen veel kippen op korte termijn betere leefomstandigheden krijgen."

Dit lijkt mij een gevaarlijke situatie. Je moet alleen je naam aan iets verbinden als je iets 100% ok vindt. De consument zal door de combinatie van de naam 'Boerenkip' en het logo van de Dierenbescherming denken dat het om een product gaat dat volmaakt past bij de ideeën die bij het logo horen. Dus niet om een halfslachtig product. Het is misschien goed bedoeld, en bedoeld als beter dan niets, maar wanneer de consument erachter komt wat de werkelijke situatie is, zal hij zich ernstig bedrogen voelen, met merkschade als gevolg. Zeker met concurrent Marianne Thieme in de Tweede Kamer is dit een riskante situatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in