Verkoopt de Dierenbescherming haar ziel?


Kan een ideële organisatie straffeloos haar naam verbinden aan een compromis en daar zelfs het logo opplakken? Deze week werd bekend dat het logo van de dierenbescherming vanaf vanaf 8 januari op de verpakkingen van het nieuwe product Boerenkip prijkt.
'De kip zal te koop zijn in de supermarkten van AH XL, Jumbo, Jan Linders en CoopCodis. De prijs ligt tussen tien en twintig procent hoger dan die van een standaardkip. Een kilo filet kost ongeveer 9 euro. ?We zitten met de prijs precies in het middensegment, tussen de standaardkip en de biologische kip in", aldus Ton Waals, directeur van producent Flandrex Nederland.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe kip is niet alleen qua prijs een compromiskip, maar ook qua behandeling. De extra leef- en beweegruimte bedraagt bijvoorbeeld slechts 20%. En de dieren blijven maar twee weken langer in leven. De Dierenbescherming geeft zelf eerlijk toe dat de situatie niet ideaal is: ?Wij beschouwen dit product als een tussenstap. De Nederlander wil voorlopig geen biologische kip eten, zoveel is ons wel duidelijk. Als dit product een hoog marktaandeel krijgt, zullen veel kippen op korte termijn betere leefomstandigheden krijgen."
Dit lijkt mij een gevaarlijke situatie. Je moet alleen je naam aan iets verbinden als je iets 100% ok vindt. De consument zal door de combinatie van de naam 'Boerenkip' en het logo van de Dierenbescherming denken dat het om een product gaat dat volmaakt past bij de ideeën die bij het logo horen. Dus niet om een halfslachtig product. Het is misschien goed bedoeld, en bedoeld als beter dan niets, maar wanneer de consument erachter komt wat de werkelijke situatie is, zal hij zich ernstig bedrogen voelen, met merkschade als gevolg. Zeker met concurrent Marianne Thieme in de Tweede Kamer is dit een riskante situatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid