Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer surftijd, ook stijging voor kranten

Peter Wiegman van Mediaonderzoek.nl brengt als chef van de Stichting Internetreclame cijfers uit over de aandelen van verschillende media…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Peter Wiegman van brengt als chef van de cijfers uit over de aandelen van verschillende media in de consumptie in Nederland. Geen verrassing: internet wint en tv en radio verliezen. Maar nog opvallender: kranten en tijdschriften wonnen ook terrein, al zijn tv en radio nog superieur.

related partner content for mobile comes here

De internetconsumptie is in 2006 met 24 procent gestegen. Deze stijging wordt veroorzaakt door een groeiend aantal surfers én het toegenomen aantal uren dat men wekelijks op internet besteedt.

Het totaal aantal surfers (13+) nam in 2006 met 10 procent toe van 9,4 miljoen tot 10,3 miljoen. De gemiddelde surftijd per week steeg van 6,9 uur naar 7,8 uur per week (+13 procent). Per week werd in 2005 bijna 65 miljoen uur gesurft. In 2006 is dat opgelopen tot ruim 80 miljoen uur, een toename van 24 procent.

De grootste groei in surftijd is te zien in de groep 50+:
de wekelijkse surftijd steeg bij hen van 2,1 uur naar 3,1 uur, 48 procent meer
35-49 jaar ging van 4,9 naar 6,0 uur per week gemiddeld; + 22 procent
13-34 jarigen nog altijd de meeste surfuren maken: 9,3 uur per week in 2006 (2005: 8,3); + 12 procent

De Stir onderzoekt ook de andere mediumtypen. In totaal nam de bestede mediatijd toe van 50,5 uur per week naar 52 uur. De verdeling:
Radio leidt superieur, maar daalde iets: van 43,5 naar 43,1 procent nog steeds het grootste aandeel.
Televisie leverde 1,7 procent aandeel in en kwam uit op iets meer dan 36 procent.
Internet steeg met bijna 2 procentpunt naar ruim 11 procent;
Kranten wonnen zelfs: van 5,4 naar 5,6 procent
Tijdschriften wonnen: van 3,5 naar 3,7 procent

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in