Unilever: terug naar exclusiviteit in supermarkt


Commercieel directeur Erik Bras van Unilever Bestfoods meldde dat deze week op een congres in Rotterdam. ´Deze nare prijscorrectie moet zo snel mogelijk stoppen', aldus Bras in het Rotterdams Dagblad.
Bras erkent dat het gestunt met A-merken niet goed is voor het imago van die merken. ´We moeten terug naar exclusiviteit en dat kunnen we samen met de supermarkten bereiken. We doen het nu al met bijvoorbeeld Blue Band- brood; dat is alleen bij Albert Heijn te koop. Of de maaltijdproducten van Cook It, die zijn alleen bij Plus verkrijgbaar. Op die manier hebben wij een bijzonder product in de markt liggen, waar niet mee gestunt hoeft te worden en kunnen de supermarkten zich onderling ook beter onderscheiden.’
De nieuwe koers kost Unilever wel veel omzet. ´Dat klopt. De huidige prijzenslag vraagt om creatieve antwoorden', zei Bras.
Uit een onderzoek van het blad Distrifood en het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) in Rotterdam bleek overigens dat de prijzenslag in de supermarkten zijn einde toch al nadert. De concurrentiestrijd is 'over zijn hoogtepunt heen', en er heerst inmiddels een 'serene prijzenrust' die alleen her en der wordt onderbroken door een prijsverlaging. ´De grens van het prijsstunten is bereikt. Bepaalde supermarkten staat het water inmiddels zover aan de lippen, dat de rode cijfers in zicht komen en de prijzen niet verder omlaag kunnen. De grootste prijzenslagen in de levensmiddelensector lijken dus achter de rug´, aldus Marcel van Aalst van het EFMI in dagblad Trouw.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid