Tijdschriften in VS weer in de lift


Na het rampjaar 2001 kon het met de tijdschriften in de VS vorig jaar eigenlijk alleen maar beter gaan. En dat bleek ook het geval te zijn. De verkochte advertentieruimte nam weliswaar af met 4 procent, maar daar staat tegenover dat de reclame-inkomsten zijn gestegen. De grootste 300 tijdschriften in Amerika hebben gemiddeld 3 procent meer verdiend aan reclame.
Vanzelfsprekend zijn er verschillen tussen de titels onderling. Daarbij valt op dat gevestigde bladen over huis en tuin, zoals Good Housekeeping en Better Homes & Gardens het goed deden, terwijl een blad als Travel veel minder goed presteerde. De bladen die zich op de zakelijke markt richten, hadden het in 2002 nog steeds moeilijk. Behalve met de economische onzekerheid heeft dat ook te maken met het feit dat deze bladen mede afhankelijk zijn van inkomsten uit personeelsadvertenties. Dit jaar zetten de lijnen uit 2002 zich door. De consumentenbladen hebben in de eerste maanden van 2003 hun reclame-inkomsten met 9,6 procent zien toenemen, en bij de b-to-b-bladen gaat de daling door, zij het in een lager tempo dan in 2002.
<#FONT SIZE=1>Bron: Advertising Age<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid