Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse ceo’s profileren zich niet

Een groot aantal Nederlandse ceo’s is nauwelijks bekend bij professionals. Bovendien hebben de ceo’s weinig onderscheidend profiel ten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door communicatieadviesbureau Burson-Marsteller, in samenwerking met onderzoeksbureau Research International. In het onderzoek, dat plaatsvond onder 300 professionals (analisten, journalisten, overheidsmedewerkers, executive searchers en studenten), werd gevraagd naar de reputaties van de Voorzitters van de Raden van Bestuur, oftewel ceo’s. In de Verenigde Staten en in diverse Europese landen werd het onderzoek eerder uitgevoerd. In de Verenigde Staten liepen daarbij de meningen over de ceo’s van de belangrijkste beursgenoteerde fondsen veel meer uiteen. Bij de beoordeling van de Nederlandse ceo’s blijkt dat ze elkaar weinig ontlopen en waarderen de respondenten de ceo’s allemaal met een kleine voldoende. De enkele uitschieters zijn met name diegenen die negatief in het nieuws zijn geweest. Het calvinistische 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' lijkt hier van toepassing.

related partner content for mobile comes here

Inge Wallage, ceo van Burson-Marsteller Nederland, licht toe: ‘De ceo in Nederland profileert zich niet, blijkt uit dit onderzoek. Het lijkt een tegenreactie op de almachtige super-ceo die zich in de jaren van economische groei positioneerde. Ceo’s in landen als de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Duitsland, profileren zich veel sterker, wat de bedrijfsreputatie ten goede lijkt te komen.’

De resultaten van het onderzoek wijzen op drie belangrijke pijlers voor een sterke ceo-reputatie in Nederland; geloofwaardigheid is daarbij de belangrijkste, naast het effectief kunnen managen van crises en het creëren van intern draagvlak.

Verlies aan geloofwaardigheid werd als meest pregnante faalfactor genoemd en overtreft daarmee het behalen van slechte resultaten. ‘Een geloofwaardige ceo is onmisbaar bij het brengen van slecht nieuws, zoals tegenvallende resultaten’, concludeert Wallage.

Een verrassende uitkomst is dat professionals hun oordeel over een ceo mede baseren op de mate waarin een CEO er in slaagt om intern het vertrouwen van zijn eigen mensen te winnen. Wallage voegt hier aan toe: ‘Inspirerend zijn naar de eigen medewerkers lijkt fundamenteel voor ceo’s. De professionals geven aan dat een CEO zijn organisatie achter zich moet hebben doordat hij of zij een duidelijke strategische visie neerlegt. Maar ceo’s kunnen met hun focus op interne communicatie ook op sympathie van buitenaf rekenen.’ Dit laatste sluit aan op wat Leslie Gaines Ross, specialist op het gebied van CEO-reputatie bij Burson-Marsteller in New York en stuwende kracht achter het wereldwijde onderzoek, nieuwe ceo’s aanraadt als belangrijkste speerpunt in het eerste jaar van hun aanstelling. ‘Werknemers hebben vragenaan hun CEO die een antwoord nodig hebben. Ze willen bevestiging in wat ze doen. Dit is de tijd voor de CEO om rond te lopen en zijn gezicht te laten zien in het bedrijf.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in