Sanoma en Talpa nemen SBS over
De huidige eigenaar ProSiebenSat. 1 is het eens geworden over een overname. Sanoma wordt voor 67 procent eigenaar van SBS Broadcasting en Talpa voor 33 procent. Onder SBS in Nederland vallen SBS6, Net5, Veronica, de tv-bladen Veronica Magazine en Totaal TV en tv-productiebedrijven en teletekstbedrijven.
In België neemt Sanoma samen met Corelio en Wouter Vandenhaute & Erik Watté SBS België over. De totale waarde van de overname in Nederland en België is ruim 1,2 miljard euro. De Mededingingsautoriteit (NMa) moet de transactie nog goedkeuren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDick Molman, ceo van Sanoma Media Netherlands: 'Met de overname van SBS verstevigt Sanoma zijn positie op de Nederlandse mediamarkt. In onze optiek is er een unieke synergie te behalen: Sanoma beschikt over veel digitale kennis en specifieke marketingkennis op diverse terreinen zoals vrouwen, food, home deco en automotive. Talpa voegt content toe in de vorm van programma’s die bijdragen aan een optimale programmering. SBS heeft de tv-kanalen die naast de media van Sanoma ingezet kunnen worden. Dit maakt ons uniek en zorgt ervoor dat we als mediabedrijf in staat zijn om in te spelen op de toekomstige behoefte van consument en adverteerder. Samen kunnen we zowel een totaalpakket als maatwerk leveren, de gewenste content produceren en die beschikbaar stellen via elk gewenst distributiekanaal (TV, internet, mobiel, tablets en tijdschriften).'
John de Mol vindt een belang in SBS Nederland goed passen bij de andere deelnemingen die hij heeft in de media-industrie. Daarnaast schept de acquisitie kansen voor zijn bedrijf. De Mol hierover: 'Voor Talpa Content en Talpa Producties betekent de SBS-acquisitie in de eerste plaats drie zenders met grote naamsbekendheid erbij waarvoor wij onze formats kunnen ontwikkelen en produceren. In de Talpa-filosofie is Nederland de bakermat voor ontwikkeling van onze formats. Wij hebben aangetoond dat Nederlandse programma’s het in het buitenland vaak heel goed doen en bij succes in ons land ontstaat dus de mogelijkheid van internationale exploitatie. Ik ben blij met het partnership met Sanoma, want zij beschikken over sterke merken. Het aantal denkbare combinaties met de print en online Sanoma-titels is interessant. Zowel in mijn rol van investeerder in de media-industrie als die van content-ontwikkelaar ben ik buitengewoon blij met deze unieke kans om het mes aan meerdere kanten te laten snijden. In mijn ogen is dit een typisch geval van één plus één is drie.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid