Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertising is the fee for being unremarkable

Een uitspraak van Robert Stephens van de Geeksquad. Uiteraard is de werkelijkheid niet zo zwart-wit, maar er zit natuurlijk wel een grote…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een uitspraak van Robert Stephens van de . Uiteraard is de werkelijkheid niet zo zwart-wit, maar er zit natuurlijk wel een grote kern van waarheid in. Het verbaast me dan ook keer op keer dat er zoveel bedrijven zo weinig aandacht besteden aan hun fysieke product en/of de customer journey. Over dit aspect zou je een boek vol kunnen schrijven (misschien moet ik dat ook eens gaan doen, als ik tijd over heb). Maar voor deze blog beperkt ik me even tot de aandacht voor het fysieke product.

related partner content for mobile comes here

Iedereen kent de bekende voorbeelden zoals de iPhone, iPad, Wii en Nike+. Deze producten hebben als het ware de marketing ingebakken in het product. Het verhaal en het enthousiasme gaat als een lopend vuurtje en een (intoductie) campagne is niet meer nodig voor een succesvolle verkoop.
De eerste reactie van de meeste marketeers op deze voorbeelden is; Ja, zo kan ik het ook. Maar mijn merk of product is niet cool, dus deze weg is geen optie mij.
En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Want laten we nou eens naar de productcategorie thee kijken. Niets bijzonders zou je zeggen. Tot je verder kijkt.

De grote merken Pickwick en Lipton hebben inderdaad een vrij standaard product. Er zijn misschien wat verschillen in de aangeboden smaken, maar over het algemeen zijn de merken redelijk inwisselbaar. Dus probeert men het verschil te maken met de campagnes en acties zoals de co-creatie van de Dutch Blend van Pickwick via Hyves of de omruilacties en gratis proefpakketjes van Lipton.

Kan dit anders? Meer remarkable? Ja!

Want hoeveel anders is je theebeleving bij het zetten van thee met de origami-theezakjes van Nathalia Ponomareva uit Rusland. De theezakjes zijn bedacht uit het principe van de origami. Terwijl de thee trekt, ontvouwt zich de vorm van een vogel.

Het lijkt me sterk als je deze ervaring niet deelt met je vrienden. Bovendien krijg je van elk glas thee automatisch een goed gevoel. De drempel om weer over te stappen naar een “normaal” theezakje wordt gevoelsmatig wel erg hoog.

Of wat dacht je van “The legends of Tea” (link http://www.legends-of-tea.com/) . Zij vertellen de bijzondere verhalen achter thee. Verhalen met een grond van waarheid, maar die door hun vertellers in de loop der jaren nog mooier zijn gemaakt. Over Chineze keizers, slimme smokkelaars en Hollandse kolonisten. Elk zakje is verpakt in de vorm van een boek en verteld het verhaal achter deze melange.

En dan is er ook nog de kruidenthee van het `House Café. Het publiek van het House Café in Istanbul bestaat uit trendy en sportieve mensen. De eigenaar was op zoek naar een manier om zijn kruidenthee te associëren met een gezonde lifestyle. Het resultaat zie je hieronder.

Het label laat diverse mensen zien bij het beoefenen van outdoor sporten. In principe worden deze theezakjes alleen in het House Café geserveerd. Maar bezoekers willen ze ook heel graag kopen om ze mee naar huis te nemen. Dus nu overweegt men om de thee ook via de supermarkten te gaan verkopen.

Zomaar 3 voorbeelden die aantonen dat ook in een schijnbaar saai productsegment er genoeg mogelijkheden zijn om de conversatie in het product te embedden. Het leven wordt er een stuk leuker door. Zowel voor de consument als de marketeer.
En als het niet met het fysieke product of dienst kan, dan zijn er altijd nog plenty mogelijkheden in de customer journey te vinden. Dus vanaf nu geen excuses meer. Hopelijk zien we dit jaar nog een hoop conversatiewaardige producten verschijnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in