Overslaan en naar de inhoud gaan

'Reclamevrije PO nu al mogelijk'

Onder de titel ‘Reclamevrije publieke omroep: het kan nu al’ presenteert de werkgroep Naar een Andere Publieke Omroep (APO)…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Belangrijkste elementen in het plan zijn het terugbrengen van het aantal publieke televisiezenders van drie naar twee en de publieke radio tot drie zenders te beperken. Om de nieuwsfunctie van de publieke omroep te versterken zal de Wereldomroep in de NOS worden opgenomen.

related partner content for mobile comes here

Volgens de werkgroep moet sport als nieuws behandeld worden en niet meer als avondvullend amusement, de verkoop van de rechten zou hierbij een extra inkomstenbron kunnen zijn.

Volgens berekeningen van Atos Consulting in opdracht van APO meent de werkgroep dat een financieel gezonde, reclamevrije publieke omroep zeer wel mogelijk is. Het tekort bij het programmeringmodel van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep komt op ruim € 40 miljoen op jaarbasis. In het APO-businessplan is dit teruggebracht tot € 7 miljoen. Met vrijval van geld gereserveerd voor voetbalrechten zoals voor de Champions League in 2008 en 2009 is daarbij nog niet gerekend.

In de werkgroep Naar een Andere Publieke Omroep heeft een aantal mediadeskundigen zich verenigd. Sinds 2004 denkt de werkgroep na over een model waarin de publieke omroep in Nederland beter tot haar recht komt.

De werkgroep bestaat uit de volgende leden: Antonie Dake (ondernemer, oud-journalist), Koos Kalkman (directeur Multimediaraad), Maurice Koopman (consultant en oud-programmamaker) en Nico Haasbroek (journalist en oud-hoofdredacteur van Het Journaal). (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in