Overslaan en naar de inhoud gaan

Goede doelen brengen prestatie-meter

Burgers en bedrijven die geld geven aan goede doelen, kunnen binnenkort de prestaties van charitatieve organisaties meten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Stichting Nationale Goede Doelen Test presenteert daartoe deze week een methode, die zij samen met bekende organisaties als Oxfam Novib en het Astmafonds heeft ontwikkeld. Jaarlijks schenken Nederlanders ongeveer 5 miljard euro aan charitatieve organisaties. Tot enkele jaren geleden gingen zij er veelal van uit dat hun geld goed terecht zou komen, maar affaires als het hoge salaris van een directeur van de Hartstichting en de concurrentie tussen organisaties bij de hulpverlening aan slachtoffers van de tsunami in Zuidoost-Azië hebben velen aan het denken gezet. De methode, Champ genoemd, meet de prestaties van de charitatieve organisaties op vijf niveaus. Het laagste heeft betrekking op de fondsenwerving, het hoogste op de bijdrage van de organisaties aan de maatschappij.

related partner content for mobile comes here

De stichting meent dat veel organisaties niet of nauwelijks over hun prestaties rapporteren omdat er geen goede methode is om die te meten. Champ is een gulden middenweg tussen manieren van meten die zo ingewikkeld zijn dat toepassing ervan een veel te grote inspanning vergt en methoden die zo eenvoudig zijn dat ze niet het gewenste inzicht geven. De methode wordt gepresenteerd tijdens het Civil Society Congres, waarvoor zeshonderd vertegenwoordigers van charitatieve organisaties deze week naar Utrecht reizen.(ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in