Goede doelen brengen prestatie-meter


De Stichting Nationale Goede Doelen Test presenteert daartoe deze week een methode, die zij samen met bekende organisaties als Oxfam Novib en het Astmafonds heeft ontwikkeld. Jaarlijks schenken Nederlanders ongeveer 5 miljard euro aan charitatieve organisaties. Tot enkele jaren geleden gingen zij er veelal van uit dat hun geld goed terecht zou komen, maar affaires als het hoge salaris van een directeur van de Hartstichting en de concurrentie tussen organisaties bij de hulpverlening aan slachtoffers van de tsunami in Zuidoost-Azië hebben velen aan het denken gezet. De methode, Champ genoemd, meet de prestaties van de charitatieve organisaties op vijf niveaus. Het laagste heeft betrekking op de fondsenwerving, het hoogste op de bijdrage van de organisaties aan de maatschappij.
De stichting meent dat veel organisaties niet of nauwelijks over hun prestaties rapporteren omdat er geen goede methode is om die te meten. Champ is een gulden middenweg tussen manieren van meten die zo ingewikkeld zijn dat toepassing ervan een veel te grote inspanning vergt en methoden die zo eenvoudig zijn dat ze niet het gewenste inzicht geven. De methode wordt gepresenteerd tijdens het Civil Society Congres, waarvoor zeshonderd vertegenwoordigers van charitatieve organisaties deze week naar Utrecht reizen.(ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid