RCC wijst klacht radiospot Humanistisch Verbond af
De klager voelt zich als christen gekwetst door de reclame-uiting van het Humanistisch Verbond (HV), omdat hij vindt dat het humanisme wordt vergeleken met zijn religie en deze laatste als minderwaardig zou worden neergezet. Daarnaast acht klager de reclame-uiting onder andere misleidend.
De Reclame Code Commissie (RCC) is van oordeel dat het Humanistisch Verbond in beginsel de vrijheid heeft om als levensbeschouwelijke organisatie zijn denkbeelden te uiten en dat de reclame-uiting geen teksten bevat die de Commissie als kwetsend beoordeelt. Ook acht de Commissie de uiting niet misleidend en evenmin in strijd met artikel 14 van de Reclame Code over vergelijkende reclame.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet HV meldt ‘niet verbaasd’ te zijn over de uitspraak van de RCC. Het betreurt het dat klager zich gekwetst voelt, maar ziet hiervoor noch in de reclame-uitingen, noch in de activiteiten of diensten van het Verbond enige aanleiding.
De radiospot bevat de volgende tekst: "Het geluid van religies klinkt steeds vaker en steeds harder. Humanisten geloven in de kracht van mensen. Voor nog geen vier euro vijftig per maand helpt u ook dat geluid vaker te laten horen. Zonder uw steun is het humanisme aan de goden overgeleverd (...)” Met zijn reclame-campagne wil het Verbond de vereniging versterken. De campagne loopt nu anderhalf jaar en heeft volgens het Verbond bijgedragen aan een significante ledenwinst van 10%.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid