Overslaan en naar de inhoud gaan

RCC wijst klacht radiospot Humanistisch Verbond af

De Reclame Code Commissie heeft een klacht over de radiospot van het Humanistisch Verbond ‘Zonder uw steun is het humanisme aan de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De klager voelt zich als christen gekwetst door de reclame-uiting van het Humanistisch Verbond (HV), omdat hij vindt dat het humanisme wordt vergeleken met zijn religie en deze laatste als minderwaardig zou worden neergezet. Daarnaast acht klager de reclame-uiting onder andere misleidend.

related partner content for mobile comes here

De Reclame Code Commissie (RCC) is van oordeel dat het Humanistisch Verbond in beginsel de vrijheid heeft om als levensbeschouwelijke organisatie zijn denkbeelden te uiten en dat de reclame-uiting geen teksten bevat die de Commissie als kwetsend beoordeelt. Ook acht de Commissie de uiting niet misleidend en evenmin in strijd met artikel 14 van de Reclame Code over vergelijkende reclame.

Het HV meldt ‘niet verbaasd’ te zijn over de uitspraak van de RCC. Het betreurt het dat klager zich gekwetst voelt, maar ziet hiervoor noch in de reclame-uitingen, noch in de activiteiten of diensten van het Verbond enige aanleiding.

De radiospot bevat de volgende tekst: "Het geluid van religies klinkt steeds vaker en steeds harder. Humanisten geloven in de kracht van mensen. Voor nog geen vier euro vijftig per maand helpt u ook dat geluid vaker te laten horen. Zonder uw steun is het humanisme aan de goden overgeleverd (...)” Met zijn reclame-campagne wil het Verbond de vereniging versterken. De campagne loopt nu anderhalf jaar en heeft volgens het Verbond bijgedragen aan een significante ledenwinst van 10%.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in