EZ: 'Mobiel internet neemt hoge vlucht'


Consumenten maken nu nog mondjesmaat gebruik van mobiel internet. Slechts 10 procent van de Nederlanders zegt eens per maand of vaker met een mobiel toestel te internetten. Een kwart van de ondervraagden is negatief over de traagheid en de kosten.
De onderzoekers verwachten dat dit snel gaat veranderen. Maar dit zal niet eerder gebeuren dan wanneer mobiel internetten betaalbaar wordt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens staatssecretaris Heemskerk maakt het onderzoek duidelijk dat we aan het begin staan van een nieuwe mobiele periode. Mobiele communicatie wordt voor steeds meer mensen een noodzakelijkheid.
Uit het onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid van de respondenten regelmatig gebruik maakt van een mobiele telefoon (91 procent). Van de respondenten die regelmatig een mobiele telefoon en/of ander draagbaar communicatieapparaat (bijvoorbeeld PDA of Blackberry) gebruiken, heeft bijna de helft (46 procent) twee of meer mobiele telefoons of apparaten waarmee hij/zij mobiel kan communiceren.
Blackberry's en vergelijkbare 'handheld'-apparaten worden het meest gebruikt door mensen in hogere leeftijdscategorieën. De meeste respondenten betalen de rekening van hun mobiele toestel zelf en gebruiken deze meer privé dan zakelijk (84 procent). Meer dan de helft van de Nederlanders maakt dagelijks gemiddeld 2 uur of meer gebruik van internet (vijf procent).
Het onderzoek van Motivaction en de Yankee Group in opdracht van Economische Zaken is bedoeld om meer zicht te krijgen op de ontwikkeling van mobiele telecommunicatie. In 2010 kan de helft van de jongeren internetten op een mobiel toestel.
Cmo Rövekamp van Vodafone
In het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing (dat 4 maart zal verschijnen) geeft cmo Frank Rövekamp van Vodafone credits aan de iPhone voor het openstaan van consumenten voor mobiel internet. 'De hele industrie komt (door de Iphone) in beweging. Binnen Vodafone krijg ik opeens veel meer alle neuzen in dezelfde richting door deze gemeenschappelijke uitdager. We willen laten zien wat wij kunnen. Mobiel internet komt hierdoor echt op een hoger niveau.'
Rövekamp geeft in het interview aan dat Vodafone anderhalf jaar achterloopt op de plannen met mobiel internet. 'En dan doen wij het nog goed. In mobiele telefonie heeft iedereen zijn eigen platform. We moeten defragmenteren. Dat vraagt erg veel tijd en inzet. Bovendien verwacht de klant dat hij dezelfde snelheid en ervaring krijgt als met internet via de pc.
'Toch krijgen we binnen twee jaar een echte doorbraak. Met meer en betere content. Midden 2009 zie je daar ook de producten voor.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid