Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Postbus 51-campagnes wederom hoog gewaardeerd’

Postbus 51-campagnes werden in 2005 net als in voorgaande jaren door het publiek gemiddeld met een 7,0 gewaardeerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Jaarevaluatie Postbus 51-campagnes, die de minister-president op 23 juni jl. aanbood aan de Tweede Kamer. Volgens de evaluatie heeft het Nederlandse publiek onverminderd een hoge waardering voor Postbus 51 als afzender van voorlichtingcampagnes en als instantie waar de burger met vragen terecht kan.

related partner content for mobile comes here

Het gemiddelde gerealiseerde kenniseffect was in 2005 hoger dan in 2004. De kwaliteit van de campagnes als het gaat om communicatieve kracht (herkenning, herinnering, boodschapoverdracht en waardering), bleef in 2005 zo goed als gelijk aan 2004. In 2005 nam het campagnebereik (op basis van herkenning van de uitingen) licht af van 90% naar 87% en stabiliseerde de campagneherinnering zich op het hoge niveau van 55%. Met name de herkenning van televisiespots blijkt in de periode 2003-2005 afgenomen te zijn. Volgens de onderzoekers kan dit te maken hebben met het veranderende medialandschap en de veranderende betekenis van televisie daarin. Om hier een uitspraak over te kunnen doen achten zij nader onderzoek nodig.

De Postbus 51-campagnes wisten in 2005 nog steeds een goed mediabereik te realiseren tegen een kostenefficiënte inkoop. In 2005 werden in totaal 31 Postbus 51-campagnes gevoerd door 11 ministeries. De mediabestedingen aan Postbus 51- campagnes zijn (na twee jaren van daling) in 2005 toegenomen van gemiddeld 431.109 euro per campagne in 2004 naar 610.086 euro in 2005. De stijging van de mediabestedingen wordt volgens de onderzoekers niet veroorzaakt door hogere kosten voor Postbus 51-programmazendtijd, maar door hogere additionele mediabestedingen. In 2005 heeft de rijksoverheid een aantal zeer grote publiekscampagnes gevoerd over ingrijpende veranderingen voor de burger, zoals de nieuwe zorgverzekeringswet, de introductie van toeslagen en de verandering van WAO naar WIA.

De resultaten van de Postbus 51-campagnes worden sinds 1999 systematisch onderzocht door de Dienst Publiek en Communicatie, die onderdeel is van de Rijksvoorlichtingsdienst. Het onderzoek brengt het bereik, de waardering en de effectiviteit van campagnes in kaart. Jaarlijks worden de bevindingen van de onderzoeken naar individuele campagnes gebundeld in een jaarevaluatie om verantwoording af te leggen aan de Tweede Kamer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in