‘Postbus 51-campagnes wederom hoog gewaardeerd’
Dat blijkt uit de Jaarevaluatie Postbus 51-campagnes, die de minister-president op 23 juni jl. aanbood aan de Tweede Kamer. Volgens de evaluatie heeft het Nederlandse publiek onverminderd een hoge waardering voor Postbus 51 als afzender van voorlichtingcampagnes en als instantie waar de burger met vragen terecht kan.
Het gemiddelde gerealiseerde kenniseffect was in 2005 hoger dan in 2004. De kwaliteit van de campagnes als het gaat om communicatieve kracht (herkenning, herinnering, boodschapoverdracht en waardering), bleef in 2005 zo goed als gelijk aan 2004. In 2005 nam het campagnebereik (op basis van herkenning van de uitingen) licht af van 90% naar 87% en stabiliseerde de campagneherinnering zich op het hoge niveau van 55%. Met name de herkenning van televisiespots blijkt in de periode 2003-2005 afgenomen te zijn. Volgens de onderzoekers kan dit te maken hebben met het veranderende medialandschap en de veranderende betekenis van televisie daarin. Om hier een uitspraak over te kunnen doen achten zij nader onderzoek nodig.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe Postbus 51-campagnes wisten in 2005 nog steeds een goed mediabereik te realiseren tegen een kostenefficiënte inkoop. In 2005 werden in totaal 31 Postbus 51-campagnes gevoerd door 11 ministeries. De mediabestedingen aan Postbus 51- campagnes zijn (na twee jaren van daling) in 2005 toegenomen van gemiddeld 431.109 euro per campagne in 2004 naar 610.086 euro in 2005. De stijging van de mediabestedingen wordt volgens de onderzoekers niet veroorzaakt door hogere kosten voor Postbus 51-programmazendtijd, maar door hogere additionele mediabestedingen. In 2005 heeft de rijksoverheid een aantal zeer grote publiekscampagnes gevoerd over ingrijpende veranderingen voor de burger, zoals de nieuwe zorgverzekeringswet, de introductie van toeslagen en de verandering van WAO naar WIA.
De resultaten van de Postbus 51-campagnes worden sinds 1999 systematisch onderzocht door de Dienst Publiek en Communicatie, die onderdeel is van de Rijksvoorlichtingsdienst. Het onderzoek brengt het bereik, de waardering en de effectiviteit van campagnes in kaart. Jaarlijks worden de bevindingen van de onderzoeken naar individuele campagnes gebundeld in een jaarevaluatie om verantwoording af te leggen aan de Tweede Kamer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid