Overslaan en naar de inhoud gaan

MTV Networks voelt zich ook verantwoordelijk

MTV Networks deelt de zorg over de mogelijke effecten van scheve man-vrouw verhoudingen in zogenaamde gangsta-videoclips, maar wil eerst…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo zegt de omroep in de notitie ‘MTV Networks: Bewust in Beeld - Over Media, Jongeren & Maatschappij’ die is overhandigd aan staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Medy van der Laan. MTV Networks geeft hierin aan waar zijn verantwoordelijkheid ligt, hoe zich die verhoudt tot die van andere betrokken partijen en welke initiatieven het bedrijf neemt.Het mag daarbij volgens de omroep geen twijfel lijden dat MTV Networks pal staat voor zijn programmering én voor het uitdragen van de jongerencultuur.

related partner content for mobile comes here

In de notitie gaat de omroep in op de werkwijze rondom de selectie en codering van videoclips en de activiteiten en initiatieven worden ondernemen in het kader van de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo zijn sinds april 2006 alle muziekuren van de juiste Kijkwijzer-iconen voorzien. Daarnaast zal eind juli 2006 een discussiesite worden gelanceerd, . Op dit discussieforum kunnen jongeren zelf hun mening geven over bepaalde videoclips. De platenmaatschappijen, verenigt in het NVPI, werken hieraan mee.

MTV Networks zegt de zorg te delen die door sommige partijen is geuit over de mogelijke effecten van scheve man-vrouw verhoudingen in de zogenaamde ‘gangsta video's’ op sommige risicogroepen. De onderneming onderstreept echter de noodzaak van onderzoek naar de mogelijke schadelijkheid en de omvang van deze risicogroep, om zo te bepalen welke maatregelen nodig zijn. Als blijkt dat er bewezen schadelijke effecten zijn, zal de onderneming het initiatief nemen om dit zowel internationaal als nationaal bij de platenmaatschappijen aan te kaarten en de makers te wijzen op hun verantwoordelijkheid.

Dan Ligtvoet, Managing Director MTV Networks: ‘We leven in een multimediale wereld. Dit geldt in het bijzonder voor jongeren. Via internet zijn videoclips, games, films en tv-programma's (legaal en illegaal) makkelijk toegankelijk voor iedereen. We willen benadrukken dat de verantwoordelijkheid voor mediagebruik voor kinderen en jongeren in de breedste zin - radio, televisie en alle vormen van nieuwe media - primair een verantwoordelijkheid is en blijft van de ouders. Naast de ouders dienen andere partijen, waaronder de media zoals MTV Networks, echter ook hun verantwoordelijkheid te nemen en ouders en opvoeders daar waar mogelijk ter zijde te staan. Daarin willen wij niet alleen zelf een rol spelen, maar het initiatief nemen.’

Staatssecretaris Van der Laan zegt blij te zijn met de initiatieven van MTV Networks. De aanpak van het ministerie tot het stimuleren van zelfregulering lijkt volgens haar hiermee te werken. De bewindspersoon gaat graag in debat met MTV Networks en geeft aan de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen.

MTV Networks roept daarnaast de mediabranche op tot een brede discussie. Eind september organiseert de onderneming in de Plantage in Amsterdam een discussiedag met als doel tot gezamenlijke initiatieven te komen. Uitgenodigd worden: het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, politici, ouderorganisaties, jongerenorganisaties, marketeers, onderwijsorganisaties, platenmaatschappijen, het NICAM, internetexperts reclamemakers en andere mediapartijen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in