Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Ondernemers wachten langer bij digitaal loket‘

De digitale dienstverlening van Nederlandse gemeenten aan burgers is verder ontwikkeld dan die aan het bedrijfsleven. Daardoor moeten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Burgers kunnen in bijna één op de drie gevallen een product via het digitale loket afnemen. Voor het bedrijfsleven zijn deze mogelijkheden substantieel beperkter. Slechts een zeer beperkt deel van de producten (3 procent) blijkt afneembaar via het digitale loket.

related partner content for mobile comes here

Toch is de digitale dienstverlening van gemeenten volgens het rapport de afgelopen jaren geleidelijk verbeterd. De jaarlijkse toename van de volledig interactief af te nemen producten bedraagt vijf à zes procent. Afgelopen jaar is de groei zelfs groter dan voorgaande jaren. Net als in 2006 en 2007 blijkt ook in 2008 een duidelijke relatie te bestaan tussen de omvang van de gemeente (het inwonersaantal) en de volwassenheid van de digitale dienstverlening. Grote gemeenten scoren wat betreft de dienstverlening aan bedrijven het beste. De interactiviteit blijft ook bij deze gemeenten echter onder de twintig procent.

De onderzochte producten zijn bij minder dan een vijfde van de gemeenten digitaal te verkrijgen. Het WOZ-taxatieverslag, afschrift GBA, verhuizing, meldpunt openbare ruimten en kapvergunning worden het meest aangeboden. Het opgeven van getuigen voor een huwelijk scoort het laagst (1,12 procent). Maar zes gemeenten bieden deze service op digitale wijze.

Volgens Guill van den Boom van Ernst & Young bevestigen de resultaten van deze benchmark de noodzaak van een sterkere regie bij de ontwikkeling en invoering van de digitale dienstverlening zoals de commissie Wallage/Postma die in december 2007 heeft aanbevolen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in