‘Ondernemers wachten langer bij digitaal loket‘
Burgers kunnen in bijna één op de drie gevallen een product via het digitale loket afnemen. Voor het bedrijfsleven zijn deze mogelijkheden substantieel beperkter. Slechts een zeer beperkt deel van de producten (3 procent) blijkt afneembaar via het digitale loket.
Toch is de digitale dienstverlening van gemeenten volgens het rapport de afgelopen jaren geleidelijk verbeterd. De jaarlijkse toename van de volledig interactief af te nemen producten bedraagt vijf à zes procent. Afgelopen jaar is de groei zelfs groter dan voorgaande jaren. Net als in 2006 en 2007 blijkt ook in 2008 een duidelijke relatie te bestaan tussen de omvang van de gemeente (het inwonersaantal) en de volwassenheid van de digitale dienstverlening. Grote gemeenten scoren wat betreft de dienstverlening aan bedrijven het beste. De interactiviteit blijft ook bij deze gemeenten echter onder de twintig procent.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe onderzochte producten zijn bij minder dan een vijfde van de gemeenten digitaal te verkrijgen. Het WOZ-taxatieverslag, afschrift GBA, verhuizing, meldpunt openbare ruimten en kapvergunning worden het meest aangeboden. Het opgeven van getuigen voor een huwelijk scoort het laagst (1,12 procent). Maar zes gemeenten bieden deze service op digitale wijze.
Volgens Guill van den Boom van Ernst & Young bevestigen de resultaten van deze benchmark de noodzaak van een sterkere regie bij de ontwikkeling en invoering van de digitale dienstverlening zoals de commissie Wallage/Postma die in december 2007 heeft aanbevolen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid