GroenLinks wil einde aan EU-geld voor kipcommercial
Aanleiding is de reclame voor kippenvlees. De kipcommercial 'het meest veelzijdige stukje vlees' wordt deels gefinancierd met EU-geld. Volgens Buitenweg is dat niet van deze tijd. “De Nederlandse pluimveesector kreeg 3 miljoen euro voor reclame,” weet Buitenweg. “Ik heb veel e-mails gekregen van mensen die zich afvroegen hoe het mogelijk is dat de EU meebetaalt aan de kipcampagne. Ik deel de frustratie volledig. Het is niet uit te leggen.”
De EU is ooit begonnen met de promotie van vlees in de tijd dat er in Europa een voedseloverschot was. GroenLinks vindt dat de EU het geld nu beter kan besteden aan dierenwelzijn en voor waarschuwingen over de nadelen van vleesconsumptie.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe Europarlementscommissie begroting stemt volgende week over het voorstel van Buitenweg. Ze krijgt steun van de SP, die de reclame al eerder aankaartte in schriftelijke vragen. SP wijst daarbij ook op de antislogan 'kip: Het meest mishandelde stukje vlees' van actiegroep Wakker Dier. CDA en VVD stemmen in elk geval tegen het voorstel van GroenLinks. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid