Overslaan en naar de inhoud gaan

GroenLinks wil einde aan EU-geld voor kipcommercial

GroenLinks wil dat de overheid niet langer meebetaalt aan reclame voor vlees. Europarlementslid Kathalijne Buitenweg stelt vrijdag voor om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aanleiding is de reclame voor kippenvlees. De kipcommercial 'het meest veelzijdige stukje vlees' wordt deels gefinancierd met EU-geld. Volgens Buitenweg is dat niet van deze tijd. “De Nederlandse pluimveesector kreeg 3 miljoen euro voor reclame,” weet Buitenweg. “Ik heb veel e-mails gekregen van mensen die zich afvroegen hoe het mogelijk is dat de EU meebetaalt aan de kipcampagne. Ik deel de frustratie volledig. Het is niet uit te leggen.”

related partner content for mobile comes here

De EU is ooit begonnen met de promotie van vlees in de tijd dat er in Europa een voedseloverschot was. GroenLinks vindt dat de EU het geld nu beter kan besteden aan dierenwelzijn en voor waarschuwingen over de nadelen van vleesconsumptie.

De Europarlementscommissie begroting stemt volgende week over het voorstel van Buitenweg. Ze krijgt steun van de SP, die de reclame al eerder aankaartte in schriftelijke vragen. SP wijst daarbij ook op de antislogan 'kip: Het meest mishandelde stukje vlees' van actiegroep Wakker Dier. CDA en VVD stemmen in elk geval tegen het voorstel van GroenLinks. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in