Merkenvoorkeur nauwelijks veranderd ondanks crisis


Merken als Nokia, Shell, Canon en Nivea blijven het goed doen, blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek van uitgeverij Reader's Digest die bijna 25.000 consumenten in 16 landen vroeg naar hun merkvoorkeur.
Slechts een van twintig Europese productcategorieën kent in Nederland een nieuwe winnaar ten opzichte van vorig jaar. Internetprovider Het Net van KPN maakt plaats voor Ziggo. Dit en meer blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2009
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTerwijl merkentrouw onder consumenten afneemt, weet een aantal Europese merken klanten nog steeds langdurig aan zich te binden. Zo is Nokia voor de negende keer winnaar met 62 pct. Samen met KPN (50%), Rabobank (44%), Kellogg's en Shell (beide 39%) behoort zij tot de top vijf van de meest betrouwbare merken in Nederland. De enige verliezer is Het Net van KPN dat met een verschil van een procent haar eerste plaats moet afstaan aan internetprovider Ziggo (22%).
Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg's. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder. Davitamon levert ten opzichte van 2008 tien procent in, Yves Rocher ziet het vertrouwen vrijwel halveren (van 19 naar 11 pct) en de merkvoorkeur van Kellogg's zakt van 59 naar 39 pct.
Reader's Digest onderzocht deze keer ook lokale productcategorieën. En nog meer dan bij de Europese categorieën bleken Nederlanders trots en loyaal te zijn naar merken van eigen bodem. Zo oogst KLM 69 pct van het vertrouwen, verslaat Vroom & Dreesmann (37%) binnen de categorie 'warenhuis' Hema (30%) en Bijenkorf (16%), en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af met een verschil van vier procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid