Merk raden in reclame werkt niet
Reclamemakers menen dat consumenten een boodschap juist beter onthouden, als ze een beetje moeite moeten doen om de betekenis te snappen, maar die theorie klopt niet, zeggen communicatiewetenschappers Paul Ketelaar en Marnix van Gisbergen. Zij deden onderzoek waarop zij volgende week aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveren.
Het effect van de steeds populairder wordende raadselachtige advertenties was nog nooit eerder onderzocht, aldus de Nijmeegse universiteit. Ketelaar en Van Gisbergen manipuleerden bestaande advertenties en registreerden oogbewegingen van mensen die de boodschappen lazen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaLezers bleken nauwelijks tijd besteden aan advertenties die onduidelijk zijn. Ze doen helemaal geen moeite om erachter te komen wie de afzender van zo'n raadselachtige boodschap is. Verder waarderen ze het merk dat zich met zo'n advertentie profileert ook minder.
Raadselreclames zijn in 25 jaar tijd snel toegenomen, aldus de onderzoekers. De meeste onbegrijpelijke boodschappen bestaan uit een chic, sfeervol plaatje met weinig of helemaal geen tekst. Soms bevat de advertentie alleen een logo van de producent als aanduiding waar het over gaat. Maar de consument vindt zo'n advertentie alleen maar moeilijk en helemaal niet intrigerend (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid