Creativiteit langs de meetlat


De toenemende reclamedruk noodzaakt adverteerders meer dan ooit om creatieve campagnes te maken. Daarover zijn de meningen eensluidend. Maar over de vraag wat creativiteit nu eigenlijk inhoudt, lopen ze uiteen. De een legt de nadruk op vernieuwing, terwijl het voor de ander gaat om overtuigingskracht of om ideeënrijkdom. Om helderheid in die discussie te brengen én om adverteerders een maatstaf te bieden om reclame te kunnen beoordelen, heeft de Duitse hoogleraar Werner Gaede onderzoek gedaan naar creatieve reclame.
Gaede omschrijft creativiteit als het overwinnen van conventionele structuren en denkpatronen. In het model dat hij heeft ontwikkeld, wordt de mate van creativiteit gemeten aan de hand van vier invalshoeken: communicatie, samenleving, ervaring (van de consument) en kennis. Binnen deze invalshoeken zijn weer onderverdelingen aan te brengen. Zo kan binnen ‘communicatie’ reclame onderscheidend zijn in woord, beeld of typografie. Het model van Gaede biedt geen garantie voor hoogwaardige creatieve reclame. Maar het kan er misschien wel toe bijdragen dat de huidige overkill aan doorsnee reclame wordt teruggedrongen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Marketingjournal
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid