Overslaan en naar de inhoud gaan

Creativiteit langs de meetlat

Creativiteit moet, daar lijkt iedereen het over eens. Maar wat is het eigenlijk? En kan creativiteit ook worden gemeten?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De toenemende reclamedruk noodzaakt adverteerders meer dan ooit om creatieve campagnes te maken. Daarover zijn de meningen eensluidend. Maar over de vraag wat creativiteit nu eigenlijk inhoudt, lopen ze uiteen. De een legt de nadruk op vernieuwing, terwijl het voor de ander gaat om overtuigingskracht of om ideeënrijkdom. Om helderheid in die discussie te brengen én om adverteerders een maatstaf te bieden om reclame te kunnen beoordelen, heeft de Duitse hoogleraar Werner Gaede onderzoek gedaan naar creatieve reclame.

related partner content for mobile comes here

Gaede omschrijft creativiteit als het overwinnen van conventionele structuren en denkpatronen. In het model dat hij heeft ontwikkeld, wordt de mate van creativiteit gemeten aan de hand van vier invalshoeken: communicatie, samenleving, ervaring (van de consument) en kennis. Binnen deze invalshoeken zijn weer onderverdelingen aan te brengen. Zo kan binnen ‘communicatie’ reclame onderscheidend zijn in woord, beeld of typografie. Het model van Gaede biedt geen garantie voor hoogwaardige creatieve reclame. Maar het kan er misschien wel toe bijdragen dat de huidige overkill aan doorsnee reclame wordt teruggedrongen.

Bron: Marketingjournal

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in