Overslaan en naar de inhoud gaan

Rommeltje met cijfers internetreclame Nederland

Wat is het percentage aan internetreclame in de totale reclamekoek in Nederland? Moet toch eenvoudig te beantwoorden vraag zijn met vorsers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is het percentage aan internetreclame in de totale reclamekoek in Nederland? Moet toch eenvoudig te beantwoorden vraag zijn met vorsers als en met ? Mooi niet dus. Leest u even mee.

Volgens PwC, in haar recente , met daarin een komt Nederland in 2006 op 130 miljoen aan reclamebestedingen, 34 procent meer dan over 2005.

In 2010 is het 235 miljoen. Maar PwC heeft niet het vermogen om er even bij te zetten hoe groot het aandeel van internet is in de totale reclamebestedingen. Jammer, of komt dat omdat de Google-cijfers ontbreken. Maar de PwC-cijfers kloppen zonder de reclame bij Google niet.

Immers, het IAB over alleen al het afgelopen, derde kwartaal van 2006 en voor heel 2006.

Als Igor Beuker van het IAB zegt dat er 40 miljoen naar Google ging afgelopen kwartaal - overigens zonder een bron te noemen want Google doet niet mee aan de Nielsen-cijfers van het IAB - dan doet Google van die 250 miljoen in 2006 dus ook ruim de helft.

IAB Nederland en Nielsen telden in het 34 miljoen aan 'display' op internet, over het eerste kwartaal kwamen ze tot . Dat zou, opgeteld, best eens samen 63 miljoen kunnen zijn.

Maar Nielsen/IAB kwamen tot aan banners etc. (dus exclusief Google) over het eerste halfjaar van 2006. (In dat bericht staat Philips nog genoemd als grootste online adverteerder, maar dat heeft Nielsen al gerectificeerd.)

Overigens tot 1,8 miljard reclamebestedingen over het eerste halfjaar in Nederland. Die 97 miljoen is daarvan, volgens mijn rekenmachine 5,5 procent.

En 250 miljoen over pakweg 3,7 miljard voor heel 2006 aan reclamebestedingen zou ongeveer 6,8 procent betekenen voor internet.

Maar laat eerst het IAB eens even door iemand geleid gaan worden die kan rekenen en bronnen voor de Google-becijfering komt. Verdikkeme?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in