Marketing en internet in Colombia (1)
Eerst een introductie: ons werk doen we als vertegenwoordiger van het CBI, een onderdeel van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het CBI wil ontwikkelingslanden stimuleren in economische ontwikkeling door kennisoverdracht en (management)ondersteuning aan kleine en middelgrote ondernemingen en aan brancheorganisaties. Het doel is meer export naar Europa. Wij, Jorn Moraal en ikzelf, zijn hier omdat Lectric trainers levert voor internetgerelateerde trainingen. In Nederland geven we beiden regelmatig trainingen voor Lectric. In Colombia geven we een serie tweedaagse trainingen ‘E-business’ aan bedrijven in de reisbranche.
off line location based direct marketing
Van Schiphol naar Bucaramanga, onze eerste trainingsplaats, werden we bij elke overstap al expliciet herinnerd aan ons reisdoel. Als uitdelers voor de deelnemers hadden we 140 usb-sticks met onze presentaties mee, waarvan het merendeel in de handbagage. Bij elke bagagecheck moesten we ze uitpakken en laten zien dat het echt niets explosiefs was. Tip: nooit dit soort dingen in je handbagage doen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisZaterdagavond kwamen we aan, op maandag startte de eerste training. Op zondag konden we dus acclimatiseren en de sfeer op straat proeven. Zo ontdekten we dat er hier off line location based direct marketing bestaat. Zodra het stoplicht op rood gaat springen er mensen met borden op de weg. Voor het licht op groen gaat is er net genoeg tijd om de borden een paar keer om te klappen en zo een hele reclameboodschap aan de wachtende automobilisten te vertellen.
Ook leuk: de equivalent van onze Knaakland (later Euroland, bestaat dat eigenlijk nog?) heet door de waarde van de Colombiaanse peso 'Todo a $4.900'.
Koptelefooncommunicatie
Dan onze training. Vooraf was het lastig in te schatten wat de achtergrond van de deelnemers zou zijn. Reisbranche, dat wisten we wel. Al snel bleek dat we deelnemers van zeer uiteenlopende organisaties in de zaal hadden: lokale reisbureaus, hotels, paraglidingtours, vogelkijktours en een drietal geuniformeerde (inclusief wapentuig) agenten van de toeristenpolitie. Maar ook iemand uit de ‘gezondheidszorg’ ofwel een plastische chrurgiekliniek, een belangrijke reden om streek te bezoeken blijkbaar. Een bont gezelschap. Het kennisniveau van marketing en internet liep sterk uiteen, maar dat is in Nederland vaak niet anders.
Slechts een paar deelnemers spraken goed Engels. Daarom was er de hulp van een simultaanvertaalster die ons betoog in het Spaans vertaalde. Het is vreemd om tegen een zaal mensen met koptelefoons op te spreken. Het is ook vreemd om die vertaling continu als achtergrondgeluid te horen. Alsof er iemand de hele tijd door je verhaal heen zit te praten (wat feitelijk natuurlijk ook zo is). Als er een vraag of opmerking uit de zaal kwam: snel zelf de koptelefoon op om de vraag in het Engels te kunnen horen.
Eyeopeners
De Inhoudelijke verrassingen voor ons waren vooral dat gesneden koek in Nederland hier echte eyeopeners blijken te zijn. Men kende Google natuurlijk wel, maar hoe dat nou zit met Search Engine Advertising en wat Adwords is was voor iedereen volledig nieuw. Basiskennis om je site vindbaar te krijgen in Google was ook zeer nuttig voor iedereen. En dat je met Google Analytics gratis webstatistieken kunt bijhouden was ook bij weinigen bekend.
Ook de mogelijkheden van web2.0 en social media waren vrij onbekend. Maar omdat hun doelgroep (West-)Europese reizigers zijn is dat uiteraard wel belangrijk. We hebben laten zien hoe het werkt met user-reviews, foto, video et cetera. Om aan te tonen hoe makkelijk het is om als ‘user’ content te creëren maakte ik snel dit filmpje en zette het op youtube:
Is this an earth quake?
Een bizarre ervaring was het toen de grond en het gebouw plotseling hevig begonnen te trillen. Jorn was op dat moment aan het woord en vroeg: “Is this an earth quake?” Ja dus. De Colombianen bleven allemaal ogenschijnlijk kalm zitten. Later bleek dat zij zich ook rot waren geschrokken, maar ons niet wilden bang maken door te reageren.
Ikzelf werd nog verrast doordat men er toevallig toch achter kwam dat ik jarig was (dat probeerde ik stil te houden, dat leidt alleen maar af dacht ik). Halverwege mijn verhaal kreeg ik taart met een vuurfontein en zongen veertig Colombianen me in het Spaans toe. Eerlijk is eerlijk: ik werd er door geraakt. Het onderstreept ook snel je iets opbouwt met een groep volslagen vreemden uit een andere cultuur.
Onze training in Bucaramanga was al met al geslaagd. Zowel de deelnemers als de trainers hebben veel geleerd.
Voor wie wil...
Uiteraard zijn wij ook te volgen via twitter: @paulblok">@paulblok en @moraal">@moraal
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid