Overslaan en naar de inhoud gaan

Logeion houdt onderzoek Van Ruler tegen

Het bestuur van beroepsvereniging Logeion is niet erg in haar sas met het onderzoek naar de beroepspraktijk van professor Betteke van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van Ruler zegt ‘perplex’ te staan over de gang van zaken. “Ik ben via een mailtje in telegramstijl op de hoogte gebracht van de kritiek van het bestuur. Daar heb ik samen met mede-onderzoeker Wim Elving een uitgebreid verweer op geschreven, maar dat was kennelijk onvoldoende bevredigend.”? Van Ruler wil niet zeggen waar de kritiek zich precies op richt.

related partner content for mobile comes here

Volgens bestuurslid Eliaan Schoonman had het bestuur vooral kritiek op de ruime definitie die Van Ruler hanteert van communicatieprofessionals. In het onderzoek - waarbij gebruik is gemaakt van bestanden van de Kamers van Koophandel - wordt ook de respons van reclamebureaus en tekstschrijvers meegenomen. Gevolg van deze ‘methodologische denkfout’ – zo stelt Schoonman - is dat de leden van de beroepsvereniging zich niet herkennen in de resultaten. Schoonman: “Het gaat niet over ons.”? Bovendien, zo geeft ze toe, heerst er bij de bestuursleden de vrees dat de media bij publicatie van het rapport zullen struikelen over de uitkomsten. “Voor je het weet heb je praatjes in de wereld.”?

Daarmee doelt ze vooral op getallen over de omvang van de markt (100.000 professionals), omzetgegevens (ruim 5 miljard) en taken (o.a. reclame). Deze komen volgens Schoonman maar zeer beperkt overeen met de werkelijkheid. “Het is alsof je een onderzoek doet naar banketbakkers, dat vervolgens uitzet bij de hele middenstand en vooral respons krijgt van slagers die ook wel eens een broodje verkopen. Om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat de banketbakker van tegenwoordig vooral bezig is met het uitsnijden van beenham.”? Volgens Schoonham was de kritiek op de methode zo fundamenteel, dat is voorgesteld de onderzoekers nog een half jaar de tijd te geven. Maar daar wilde Van Ruler niet aan.

De vraag of het niet wat slordig is dat het bestuur pas een week voor de presentatie met haar kritiek komt, vindt Schoonman ‘gerechtvaardigd’. “Maar aan de andere kant is het ook wel zo zuiver om de wetenschap aan de wetenschapper te laten. De kritiek over de samenstelling van de responsgroep was er ook al bij het vorige trendonderzoek. Wat dat betreft had Van Ruler zich meer open moeten stellen voor die kritiek.”?

Van Ruler hierover: “Als die mensen zich ook communicatiedeskundige noemen, dan ben ik niet degene om ze uit te sluiten. Eerder zou de beroepsvereniging zich de vraag moeten stellen of ze wel de juiste begrippen hanteren.”?

Een verslag van het – niet door Logeion gefiatteerde - onderzoek verschijnt in het julinummer van Communicatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in