Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Lenen’ in reclame zo erg nog niet

Veel creatieven vinden een reclame-idee alleen geslaagd als het ook origineel is. Onzin, vindt Bob Garfield van Advertising Age. Beter goed…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2000 maakte Result DDB Amsterdam voor Centraal Beheer een veelgeprezen commercial. Een vrachtwagenchauffeur trof voor de deur van zijn huis een cabrio aan. In de veronderstelling dat ‘ie van de minnaar van z’n vrouw was, leegde hij zijn cementwagen in de auto, om daarna te ontdekken dat ‘ie een prijs had gewonnen. Hetzelfde verhaaltje was twee jaar eerder al te zien in een Amerikaanse jeans-commercial. Ook de Maxell-campagne die bij het laatste Cannes-festival werd bekroond, was niet echt nieuw: het idee was ‘geleend’ van een oude clip van Bob Dylan. Veel succesvolle commercials blijken na enig spitwerk niet echt origineel te zijn. Creatieven zijn vaak geneigd om, als ze erachter komen dat een idee eerder gebruikt is, de betreffende campagne af te kraken. Komt het plagiaat uit, dan kunnen de bedenkers een reclameprijs meestal wel vergeten. Bob Garfield, criticus bij Ad Age, stelt in een voorpublicatie uit zijn nieuwe boek ‘And now a few words from me’ dat die houding volkomen misplaatst is. Want het kan de consument weinig schelen of het idee van een spotje origineel is. Bovendien is reclame geen kunst, maar business. De voornaamste taak van creatieven is niet origineel zijn, maar het stimuleren van de verkoop. ‘Gestolen’ is dan ook niet de juiste term voor plagiaatachtige gevallen. ‘Nieuw en verbeterd’ zou beter op z’n plaats zijn.

related partner content for mobile comes here

Bron: Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in