Overslaan en naar de inhoud gaan

Tips voor het digitale huis

Weinig innovatiefs op de jaarlijkse technologiebeurs CeBIT in Hannover, meldt onderzoeksbureau Forrester. Wel werd veel gepraat over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De toekomst voor IT-bedrijven ligt in het digitaliseren van de huishoudens over de hele wereld. Eén LAN (local area network) dat alle apparatuur in het hele huis aanstuurt – de tv, spelletjes, het licht, het beveiligingssysteem, noem maar op. Daarvoor zijn breedband en een wereldwijde standaard nodig, en daar zit ’m, zo signaleren IT-bedrijven, de bottleneck. Want regeringen lopen nog niet zo hard met versoepeling van de wetgeving. Forrester is van mening dat de technologie-industrie z’n tijd verdoet met lobbyen voor nieuwe wetgeving. Waar ze zich wél op moeten richten:

related partner content for mobile comes here

- Op zoek gaan naar consumentenbehoeften, in plaats van producten te pushen. Consumenten kopen geen visie, ze zoeken een oplossing voor een specifiek probleem. Zoals jonge ouders die hun baby in het hele huis in de gaten willen kunnen houden, of de gescheiden carrièreman die zijn was automatisch gedaan wil hebben. ‘Kom uit je laboratorium en bel aan bij de mensen’, is Forrester’s advies.

- Doe iets aan de consumentenangst voor het ‘Big Brother huis’. Vergeet niet dat veel mensen het nog steeds ingewikkeld vinden om een videorecorder te programmeren. Laat staan dat ze zich verheugen op een compleet geditigaliseerd huis. Zoek dus naar de technologie die de consument als het minst bedreigend ervaart en neem die als uitgangspunt om op verder te bouwen.

- Focus op merkdifferentiatie. Als elk technologiebedrijf dezelfde standaards en technologie gebruikt kunnen bedrijven zich alleen onderscheiden met hun merkwaarden. Voor Philips is dat bijvoorbeeld een indrukwekkende range betrouwbare apparatuur; voor Samsung hun value-for-money proposities. Beiden moeten Sony erkennen als marktleider in het early-adopter segment.

De massaconsument koopt geen connectivity. Vijftig procent van de typische early adopters vindt 25 euro per maand teveel voor breedband thuis. Voorlopig zal alleen de rijke nerd zijn uitstekend functionerende magnetron willen inruilen voor een netgestuurde. Apparaten kunnen dus de chips al wel bevatten, maar zullen vooralsnog op hun traditionele features verkocht worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in