Overslaan en naar de inhoud gaan

Lego in de problemen

De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft een moeilijk jaar achter de rug. Het verlies over 2003 bedroeg zo’n 1,4 miljard Deense Kronen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderneming heeft ook afscheid genomen van zijn CEO, Poul Plougmann, en heeft aangekondigd het management af te slanken en zich voortaan te concentreren op zijn kernactiviteit: de bekende bouwsteentjes.

related partner content for mobile comes here

Lego heeft zich de laatste jaren sterk geconcentreerd op groei door totaal nieuwe producten te maken. Maar deze strategie heeft niet gebracht wat men hoopte, zegt topman Kjeld Kirk Kristiansen.

De laatste jaren heeft Lego veel geïnvesteerd in nieuwe markten, zoals computergames, babyproducten, kampeerspullen en zelfs schoenen. Maar deze strategie miste een link met de rest van de activiteiten. De gehele speelgoedmarkt kampt wereldwijd overigens met stagnatie. De onderneming wil in 2004 weer break even draaien.

De traditionele Lego bouwproducten deden het wel goed in 2003 met een verdubbeling van de omzet. De grootste hits op dit terrein zijn samenwerkingsverbanden met succesnummers als Harry Potter en Star Wars.

Hoe diep er gesneden moet worden in kosten en personeel om weer terug te keren in de zwarte cijfers moet de komende maanden duidelijk worden. Topman Kristiansen zei dat de ontslagen vooral zullen vallen ‘in the executive suite’ en niet zo zeer op de winkelvloer. In 2003 sneed Lego al 500 productiebanen weg.

Lego heeft volgens Kristiansen een simpelere management structuur nodig om ‘tot snellere en betere besluitvorming’ te komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in