Lego in de problemen
De onderneming heeft ook afscheid genomen van zijn CEO, Poul Plougmann, en heeft aangekondigd het management af te slanken en zich voortaan te concentreren op zijn kernactiviteit: de bekende bouwsteentjes.
Lego heeft zich de laatste jaren sterk geconcentreerd op groei door totaal nieuwe producten te maken. Maar deze strategie heeft niet gebracht wat men hoopte, zegt topman Kjeld Kirk Kristiansen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe laatste jaren heeft Lego veel geïnvesteerd in nieuwe markten, zoals computergames, babyproducten, kampeerspullen en zelfs schoenen. Maar deze strategie miste een link met de rest van de activiteiten. De gehele speelgoedmarkt kampt wereldwijd overigens met stagnatie. De onderneming wil in 2004 weer break even draaien.
De traditionele Lego bouwproducten deden het wel goed in 2003 met een verdubbeling van de omzet. De grootste hits op dit terrein zijn samenwerkingsverbanden met succesnummers als Harry Potter en Star Wars.
Hoe diep er gesneden moet worden in kosten en personeel om weer terug te keren in de zwarte cijfers moet de komende maanden duidelijk worden. Topman Kristiansen zei dat de ontslagen vooral zullen vallen ‘in the executive suite’ en niet zo zeer op de winkelvloer. In 2003 sneed Lego al 500 productiebanen weg.
Lego heeft volgens Kristiansen een simpelere management structuur nodig om ‘tot snellere en betere besluitvorming’ te komen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid