Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijzenslag gunstig voor dagbladen

De prijzenslag die op 20 oktober vorig jaar door Albert Heijn werd ontketend, heeft de krantenuitgevers miljoenen euro’s opgeleverd. Maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die kunnen dat goed gebruiken, want door de ongekend diepe daling van de advertentiemarkt dreigden hun spaarpotten leeg te raken.
Tot en met november stegen de advertentie-inkomsten van de dagbladen van 796 miljoen euro tot 851 miljoen, een groei van 7 procent. Dat blijkt uit cijfers die zijn verzameld door het BBC. In deze cijfers is geen rekening gehouden met kortingen, die bij krantenbedrijven gemiddeld tussen 10 en 15 procent liggen.
Vooral de supermarkten zijn dit jaar erg gul geweest met hun reclame-euro’s. Tot en met november dit jaar adverteerden zij voor 59 miljoen in kranten, terwijl dat vorig jaar over dezelfde periode slechts 31 miljoen was.Dat is niet alleen te danken aan de supermarktoorlog die op 20 oktober door Albert Heijn werd ontketend. Het hele jaar door adverteren ze al veel meer dan vorig jaar, maar het ging pas echt hard toen de prijzenslag 20 oktober begon.
De week daarvoor werd ‘slechts’ voor 906 duizend euro geadverteerd, daarna 1,5 miljoen en de daaropvolgende week, toen de concurrentie met tegenmaatregelen kwam, zelfs 3,6 miljoen. Sindsdien brengen de supermarkten per week rond de 2 miljoen euro naar de krantenuitgevers. In vijf weken prijzenoorlog adverteerden de supermarkten voor 16,5 miljoen in kranten, terwijl er in dezelfde periode vorig jaar 6,3 miljoen werd uitgegeven.

related partner content for mobile comes here

De krantenconcerns, die zware tijden hebben gehad omdat de advertentiemarkt jaren achtereen fors kromp, lijken tevreden. Commercieel directeur Michael Nederlof van PCM (uitgever van onder andere de Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad) laat weten 'ettelijke miljoenen' extra inkomsten van de supermarkt te hebben zien binnenkomen. ‘Maar het gaat maar door. Op tv wordt het nu wat minder, maar in de kranten gaat het gewoon door. En we hebben ook al vele reserveringen voor 2004.’
De regionale kranten hebben de werving van landelijke advertenties uitbesteed aan de Nationale Regio Pers. Algemeen directeur Kees Anceaux van NRP is opgetogen over de supermarktoorlog. ‘Het heeft ons tussen de 4 en 4,5 miljoen euro extra omzet opgeleverd.’ Dat is, op een totaalomzet van naar verwachting 110 miljoen euro, bijna 4 procent. ‘Het is natuurlijk niet de redding van de kranten. Wat wel belangrijk is, is dat wij hebben aangetoond als advertentiemedium zeer effectief te zijn.’
Anceaux bevestigt dat de hele advertentiemarkt weer een beetje aantrekt. Niet alleen de supermarkten vechten via de kranten een prijzenoorlog uit, ook de elektronicawinkels adverteren heftig tegen elkaar op. Ook commercieel directeur Frank Volmer van De Telegraaf zegt ‘de bodem wel zo’n beetje te hebben gehad’. ‘Maar het belangrijkste is: kranten staan er weer als advertentiemedium.’
De dagbladen zijn niet helemaal uit de zorgen. Personeelsadvertenties, die uiterst winstgevend zijn, daalden van 184 miljoen naar 125 miljoen euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in