Prijzenslag gunstig voor dagbladen


Die kunnen dat goed gebruiken, want door de ongekend diepe daling van de advertentiemarkt dreigden hun spaarpotten leeg te raken.
Tot en met november stegen de advertentie-inkomsten van de dagbladen van 796 miljoen euro tot 851 miljoen, een groei van 7 procent. Dat blijkt uit cijfers die zijn verzameld door het BBC. In deze cijfers is geen rekening gehouden met kortingen, die bij krantenbedrijven gemiddeld tussen 10 en 15 procent liggen.
Vooral de supermarkten zijn dit jaar erg gul geweest met hun reclame-euro’s. Tot en met november dit jaar adverteerden zij voor 59 miljoen in kranten, terwijl dat vorig jaar over dezelfde periode slechts 31 miljoen was.Dat is niet alleen te danken aan de supermarktoorlog die op 20 oktober door Albert Heijn werd ontketend. Het hele jaar door adverteren ze al veel meer dan vorig jaar, maar het ging pas echt hard toen de prijzenslag 20 oktober begon.
De week daarvoor werd ‘slechts’ voor 906 duizend euro geadverteerd, daarna 1,5 miljoen en de daaropvolgende week, toen de concurrentie met tegenmaatregelen kwam, zelfs 3,6 miljoen. Sindsdien brengen de supermarkten per week rond de 2 miljoen euro naar de krantenuitgevers. In vijf weken prijzenoorlog adverteerden de supermarkten voor 16,5 miljoen in kranten, terwijl er in dezelfde periode vorig jaar 6,3 miljoen werd uitgegeven.
De krantenconcerns, die zware tijden hebben gehad omdat de advertentiemarkt jaren achtereen fors kromp, lijken tevreden. Commercieel directeur Michael Nederlof van PCM (uitgever van onder andere de Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad) laat weten 'ettelijke miljoenen' extra inkomsten van de supermarkt te hebben zien binnenkomen. ‘Maar het gaat maar door. Op tv wordt het nu wat minder, maar in de kranten gaat het gewoon door. En we hebben ook al vele reserveringen voor 2004.’
De regionale kranten hebben de werving van landelijke advertenties uitbesteed aan de Nationale Regio Pers. Algemeen directeur Kees Anceaux van NRP is opgetogen over de supermarktoorlog. ‘Het heeft ons tussen de 4 en 4,5 miljoen euro extra omzet opgeleverd.’ Dat is, op een totaalomzet van naar verwachting 110 miljoen euro, bijna 4 procent. ‘Het is natuurlijk niet de redding van de kranten. Wat wel belangrijk is, is dat wij hebben aangetoond als advertentiemedium zeer effectief te zijn.’
Anceaux bevestigt dat de hele advertentiemarkt weer een beetje aantrekt. Niet alleen de supermarkten vechten via de kranten een prijzenoorlog uit, ook de elektronicawinkels adverteren heftig tegen elkaar op. Ook commercieel directeur Frank Volmer van De Telegraaf zegt ‘de bodem wel zo’n beetje te hebben gehad’. ‘Maar het belangrijkste is: kranten staan er weer als advertentiemedium.’
De dagbladen zijn niet helemaal uit de zorgen. Personeelsadvertenties, die uiterst winstgevend zijn, daalden van 184 miljoen naar 125 miljoen euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid