Klant wil meer betalen bij positief online-oordeel


Voor het onderzoek naar internetgebruik onder consumenten werden 725 respondenten geraadpleegd over 7 productgroepen: boeken, hypotheken, elektronica, vakanties, kleding, computers en verzekeringen. De utikomsten werden gelegd naast de uitkomsten van een onderzoek uit 2004.
Wat blijkt: 80 procent gebruikt internet voor oriëntatie, 52 procent voor aankoop en 32 procent voor aftersales. Daarbij zijn er verschillen per productgroep. Het percentage consumenten dat zich online orienteert steeg alleen in de productgroepen kleding, hypotheken en boeken. Via internet kopen steeg in alle productgroepen, behalve in de productgroep vakanties. Online boeken kopen steeg zelfs van 35 procent naar 70 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe belangrijkste conclusie echter is dat online testimonials commerciële kansen bieden, zo meent channelmanager Gerrit Piksen van MarketResponse: ‘Van de respondenten die op vergelijkingssites komen, leest 75 procent testimonials en schrijft 24 procent zelf testimonials. Van deze laatste groep laat 63 procent een positief en 11 procent een negatief oordeel achter. De klant schrijft dus graag positief. Bedrijven die ‘beloftes nakomen’ worden het meest gewaardeerd.’
Piksen deed een experiment met drie fictieve aanbiedingen voor een weekendje Parijs: de eerste kostte 175 euro en kreeg het rapportcijfer 5,5 (een gemiddeld uit 100 reacties), de tweede was 200 euro en had een 8,0 (maar met slechts 1 reactie) en de derde bedroeg 225 euro, had ook een 8,0 (een gemiddeld uit 100 reacties). Wat blijkt: maar liefst 77 procent koos voor de laatste optie. anwege het hoge beoordelingscijfer in combinatie met het hoge aantal beoordelingen kon een prijs worden gevraagd die circa een kwart hoger ligt.
De moderne consument blijkt de onpartijdige mening van en uitwisseling met andere consumenten waardevoller te vinden dan de communicatie van het bedrijf zelf. Bedrijven zullen met een goed verhaal moeten komen om klanten te kunnen overtuigen. ‘Storytelling en word of mouth zijn een zaak van marketeers geworden’, stelt Maton Sonnemans van VODW Marketing: ‘Klassieke marketingmiddelen als adverteren werken hier niet meer. Het gaat erom wat voor verhaal er over je wordt verteld.’
Volgens Sonnemans vraagt de consument om een vertrouwensband met het bedrijf en is storytelling een zeer sterk middel om deze vertrouwensband te realiseren en meer online-aandacht te krijgen. Veel merken en bedrijven onderschatten volgens hem echter nog de kracht van word of mouth.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid