Overslaan en naar de inhoud gaan

Klant wil meer betalen bij positief online-oordeel

Koopkeuzes worden online steeds meer bepaald door testimonials. De consument is zelfs bereid om een kwart méér te betalen bij een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het onderzoek naar internetgebruik onder consumenten werden 725 respondenten geraadpleegd over 7 productgroepen: boeken, hypotheken, elektronica, vakanties, kleding, computers en verzekeringen. De utikomsten werden gelegd naast de uitkomsten van een onderzoek uit 2004.

related partner content for mobile comes here

Wat blijkt: 80 procent gebruikt internet voor oriëntatie, 52 procent voor aankoop en 32 procent voor aftersales. Daarbij zijn er verschillen per productgroep. Het percentage consumenten dat zich online orienteert steeg alleen in de productgroepen kleding, hypotheken en boeken. Via internet kopen steeg in alle productgroepen, behalve in de productgroep vakanties. Online boeken kopen steeg zelfs van 35 procent naar 70 procent.

De belangrijkste conclusie echter is dat online testimonials commerciële kansen bieden, zo meent channelmanager Gerrit Piksen van MarketResponse: ‘Van de respondenten die op vergelijkingssites komen, leest 75 procent testimonials en schrijft 24 procent zelf testimonials. Van deze laatste groep laat 63 procent een positief en 11 procent een negatief oordeel achter. De klant schrijft dus graag positief. Bedrijven die ‘beloftes nakomen’ worden het meest gewaardeerd.’

Piksen deed een experiment met drie fictieve aanbiedingen voor een weekendje Parijs: de eerste kostte 175 euro en kreeg het rapportcijfer 5,5 (een gemiddeld uit 100 reacties), de tweede was 200 euro en had een 8,0 (maar met slechts 1 reactie) en de derde bedroeg 225 euro, had ook een 8,0 (een gemiddeld uit 100 reacties). Wat blijkt: maar liefst 77 procent koos voor de laatste optie. anwege het hoge beoordelingscijfer in combinatie met het hoge aantal beoordelingen kon een prijs worden gevraagd die circa een kwart hoger ligt.

De moderne consument blijkt de onpartijdige mening van en uitwisseling met andere consumenten waardevoller te vinden dan de communicatie van het bedrijf zelf. Bedrijven zullen met een goed verhaal moeten komen om klanten te kunnen overtuigen. ‘Storytelling en word of mouth zijn een zaak van marketeers geworden’, stelt Maton Sonnemans van VODW Marketing: ‘Klassieke marketingmiddelen als adverteren werken hier niet meer. Het gaat erom wat voor verhaal er over je wordt verteld.’

Volgens Sonnemans vraagt de consument om een vertrouwensband met het bedrijf en is storytelling een zeer sterk middel om deze vertrouwensband te realiseren en meer online-aandacht te krijgen. Veel merken en bedrijven onderschatten volgens hem echter nog de kracht van word of mouth.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in