Overslaan en naar de inhoud gaan

Het ene marktaandeel is het andere niet

ROI-M, oftewel de Return On Investment van Marketinguitgaven, is ‘hot’. Marktaandeel lijkt daarbij de graadmeter bij uitstek. Maar daar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het meten van het marktaandeel is een geliefde bezigheid van marketeers die de waarde van hun merk willen aantonen. Dat is niet zo vreemd, want marktaandeel is makkelijk meetbaar en het laat zich eenvoudig vertalen in bedrijfsresultaten. Maar het ene marktaandeel is het andere niet, en daar-om is het eigenlijk geen goede indicatie van de waarde van een merk.

related partner content for mobile comes here

Vier andere indicatoren – die in feite allemaal te maken hebben met klantenloyaliteit - voldoen daarvoor beter:

  • de mate waarin de consument de prijs al dan niet als een barrière beschouwt om het merk te kopen
  • hoe de klant de kwaliteit van het merk ervaart in vergelijking met andere merken
  • de ‘koop’loyaliteit van de klant: zijn bereidheid om het merk steeds weer te kopen
  • de te verwachten trend in koopgedrag Deze vier samen zijn een goede indicatie voor wat het marktaandeel van een merk werkelijk waard is. Bron: Journal of Advertising Research. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in