
Het meten van het marktaandeel is een geliefde bezigheid van marketeers die de waarde van hun merk willen aantonen. Dat is niet zo vreemd, want marktaandeel is makkelijk meetbaar en het laat zich eenvoudig vertalen in bedrijfsresultaten. Maar het ene marktaandeel is het andere niet, en daar-om is het eigenlijk geen goede indicatie van de waarde van een merk.
Vier andere indicatoren – die in feite allemaal te maken hebben met klantenloyaliteit - voldoen daarvoor beter:
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
Scheepens- de mate waarin de consument de prijs al dan niet als een barrière beschouwt om het merk te kopen
- hoe de klant de kwaliteit van het merk ervaart in vergelijking met andere merken
- de ‘koop’loyaliteit van de klant: zijn bereidheid om het merk steeds weer te kopen
- de te verwachten trend in koopgedrag Deze vier samen zijn een goede indicatie voor wat het marktaandeel van een merk werkelijk waard is. Bron: Journal of Advertising Research. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee