Overslaan en naar de inhoud gaan

Goeroe Frénk doceert interviewtechnieken

'Viva leert interviewen bij goeroe Frénk van der Linde", kopte zaterdag een stukje in de mediarubriek van Volkskrant magazine.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nieuwe hoofdredacteur Karin van Gilst (ex-Intermediair, Adformatie) van Viva gaat restylen* en organiseerde los daarvan een cursus in ondervragingstechnieken voor haar redactie. Met Van der Linden, die onbetwist 's lands beste interviews schrijft en ook een van 's lands beste interviewers is. Soms kunnen we 'm op televisie aan het werk zien, soms op de radio, en soms in print.**

related partner content for mobile comes here

Van Gilst: 'Dat doen meer redacties, hoor. Het is goed om te weten hoe hij dat doet, want interviewtechnieken zijn vaak universeel. Of je nou een minister een uitspraak probeert te ontlokken of iemand ondervraagt over zijn privé-omstandigheden.'

Is dat echt zo? Ik heb zo mijn twijfels. Volgens mij moet je juist je aanpak aanpassen aan de persoon in kwestie. Hoe krijg je bij voorbeeld iemand als Hans Wiegel, die al 2.000 maal is geinterviewd, het snelst op zijn praatstoel? Door te beginnen met "Bij bedrijf X, waar u commissaris bent, is fraude is geconstateerd, u treedt nu dus af zeker?" Of door 'm te vragen of het waar is dat ie zich altijd, als ie privé Amsterdam is, naar Loetje spoedt om aldaar een biefstuk te happen?***

Trendje misschien? Woordvoerders/PR-functionarissen, managers, ceo's e.v.a. wenden zich steeds vaker tot bureaus voor mediatraining****. Journalisten wapenen zich hiertegen door op cursus te gaan bij interviewgoeroes als Van der Linden...

* Terzijde 1: een twijfelachtig middel dat menige nieuwe hoofdredacteur tegenwoordig standaard aangrijpt om de oplage op te krikken.

** Terzijde 2: al kun je dan naar hartelust sleutelen aan vragen én antwoorden.

*** Terzijde 3: voor de volledigheid, zakelijk eten doet ie 't liefst in Le Garage.

**** Terzijde 4: waar de concurrentie moordend is, want iedereen met een bekend smoel van de buis doet er nu aan, soms stiekem.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in