Overslaan en naar de inhoud gaan

Geslaagde prijspromotie, ergernis bij klant

Promoties zijn er in alle soorten en maten. Zo hebben we kortingen, kortingscodes, setaanbiedingen, afprijzingen, free Gifts et cetera.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Doel
Het doel van een prijspromotie op korte termijn is extra omzet te genereren door meer klanten aan te trekken, bestaande klanten meer te laten kopen (bijv. door ze een voorraad te laten inslaan) en cross-selling. Op lange termijn heeft dit ook negatieve invloeden, zoals dat de referentieprijs van de klant lager wordt door al deze kortingen. Het is dan ook van belang om te bepalen welke acties effectief zijn.

related partner content for mobile comes here

Analyseren
Vele bedrijven analyseren daarom dan ook aan de hand van de verkoop data goed welke acties het meeste rendement opleveren. Aan de hand hiervan wordt dan ook weer de vorm bepaald van de volgende promotie. Prijspromoties worden niet alleen afgewisseld om te experimenteren en te kijken wat het meeste rendement oplevert. Ook leidt de diversificatie van prijspromoties tot een verminderd effect op de daling van de referentieprijs op lange termijn.

Vervolg
Allemaal leuk en aardig, en bij de meeste toch wel bekend. Toch blijf ik mezelf nog weleens ergeren aan bepaalde acties die supermarkten of andere winkels nu weer hebben verzonnen. Zo erger ik me het meest aan prijspromoties waarbij een limiet zit. Dit limiet wordt vaak opgesteld om het verlies op de prijspromotie te beperken (en dus beter te compenseren aan de hand van verhoogde verkoop van andere producten) of om de klant een extra trigger te geven om deze prijspromotie te kopen. Toch doen winkeliers er niks tegen wanneer klanten toch meer producten willen dan het limiet. De controle stopt namelijk bij de kassa, en eenmaal terug binnen, ben je weer een nieuwe klant.

Eigen ervaring
Waarom dan toch moeilijk doen bij de kassa vraag ik me dan altijd af? Zo was ik laatst bij de supermarkt en moest ik meerdere aparte bonnen afrekenen om toch de korting te kunnen verkrijgen die mij beloofd was op alle producten. Een bijkomende ergernis was dat het limiet alleen in de folder stond, en niet op de display die boven het schap hing. Erg klantvriendelijk vind je niet?

Als je als retailer van te voren toch al kan bedenken dat limieten niet of nauwelijks te handhaven zijn, waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen? Prijspromoties zijn min of meer toch ook voordelen naar de klant toe om deze tevreden te krijgen? Zeker nu …?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in