'Geen Disney-figuren meer bij McDonald's'


In de aanhoudende discussie over dikke kinderen en reclame in de VS komt het Institute of Medicine in de VS met een lijvig rapport met een harde conclusie: het moet afgelopen zijn me de crossmarketing van dikmakend voedsel voor kinderen: dus geen Shrek, Mickey Mouse, Scooby-Doo en Spongebob meer in de hamburgerketens.
Het gezaghebbende IOM heeft dit als belangrijkste conclusie getrokken uit haar onderzoek naar de oorzaken van overgewicht bij kinderen. Het is overigens geen eigen onderzoek maar een beschouwing van 123 wetenschappelijke onderzoeken op dit terrein van de afgelopen dertig jaar. De details voeren te ver voor een weblog maar op genoemde link kunnen betrokkenen hun lol op.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet vormt 'overweldigend bewijs' volgens het IOM dat tv-reclame overgewicht bij kinderen in de hand werkt, en het gebruik van populaire tv-figuren voert de boventoon daarin. De vraag is natuurlijk hoe de voedselindustrie die alleen al in de VS 11 miljard dollar spendeert aan marketing voor kinderen, met die uitkomsten gaat doen in overleg dat ze voert met de Amerikaanse overheid.
McDonald's laat tegenover Wall Street Journal weten in de onderzoeksresultaten geen reden te zien om voortaan geen bekende figuren meer te gebruiken in de kindermarketing. De reden is fraai geformuleerd. "Al ons voedsel is goed voedsel", zegt Jackie Woodward, vice president global marketing bij McDonald's.
Het zou veel vaders en moeders overigens een lief ding waard zijn als ze verlost zouden worden van dit soort marketing. Kinderen willen maar één ding: het 'Happy Meal': ze weten niet hoe snel ze hun surprise, een prul van een bekend tv-programma, moeten uitpakken en zijn in het voedsel nauwelijks meer geïnteresseerd. In die zin is het misschien een goed idee om dat marketingspeelgoed in hamburgertenten juist wel te handhaven in de strijd tegen overgewicht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid